Het interieur
Na het instappen valt op hoe donker het dashboard van de Outlander is. Het materiaal is van een duurzame soort, met een zacht aanvoelende bovenlaag. De lichtgrijze kunststof strip over de breedte van het dashboard breekt de kleurstelling van het dashboard effectief, waardoor het niet té eentonig overkomt. Ook bij dit model van Mitsubishi valt de zeer goede afwerking van zowel het dashboard als de rest van het interieur op. De naden zijn mooi strak, lopen gelijkmatig en zijn vrij smal. De vormgeving van het dashboard is origineel te noemen, op een paar details na. Zo zijn de overkapping van het instrumentarium en de ventilatieroosters een knipoog naar dat van de Alfa 147. Dit is echter lang geen slechte keus geweest, de vormgeving ervan komt niet geforceerd maar juist smaakvol over.
Het uitrustingsniveau van de Outlander staat goed in verhouding tot het prijsniveau en de klasse waarin geconcurreerd wordt. Met standaardvoorzieningen als een climate control en elektrische ramen rondom is de uitrusting niet overweldigend maar wel voldoende. De geteste uitvoering, de Invite Plus, biedt hiernaast nog een paar prettige extra’s zoals een lederen stuurwiel, pookknop en handremgreep, privacy glass en instapsierlijsten. Prettig voor de consument is dat deze extra’s slechts een extra investering van € 500,- vergen, zeer aantrekkelijk. Het bedieningsgemak van de instrumenten is opvallend hoog. Hoog geplaatste bedieningsknoppen voor de climate control, elektrische ramen en verlichting zorgen voor minder afleiding tijdens het rijden. Wat hier tegenover staat is het gebrek aan opbergruimte. Naast twee bekerhouders in de middenconsole en een dashboardkastje is er nauwelijks ruimte voor kleine spullen.
Zitcomfort biedt de Outlander in overvloed. Voorin is het ruimteaanbod gigantisch, de hoog opgetrokken middenconsole en de wat hogere zit zorgen voor een goede zithouding. De stoelen bieden een goede zijdelingse steun voor zowel het bovenlichaam als de benen. Achterin is de zithouding vanzelfsprekend minder ideaal, het ruimteaanbod is hier echter zeer royaal. Zowel aan been- als hoofdruimte is geen gebrek, ook voor langere personen. De wielbasis van 2,63 meter bewijst hier zijn nut. De bagageruimte biedt onder de bagageafdekking plaats aan 402 liter, na het neerklappen van de achterbank wordt dit een imponerende 1705 liter. Het beladen mag geen problemen opleveren, een lage tildrempel in combinatie met een ondiepe bodem vergemakkelijken dit. Dit komt de bagageruimte echter niet ten goede, voor een auto uit deze klasse is deze relatief krap.