Het exterieur
Designtechnisch gesproken doet de Outlander vooral stoer aan. Het front van de auto met de vooruit priemende grille en het logo zorgen voor een haast intimiderende uitstraling. Dit zal niet elke weggebruiker op prijs kunnen stellen, het komt in een statische situatie echter niet overdreven gestileerd over. Vooral de grille en de luchtinlaat onderin de bumper doen de uitstraling goed. De grove verdeling van de spijlen van beide verchroomde gedeeltes geven een stoer accent aan het geheel. Als deze auto de uitstraling van een ware SUV op zich zou moeten nemen, dan is de SUV nog een lang leven beschoren. De stoere uitstraling wordt niet alleen veroorzaakt door de grove vormgeving, ook het op zich staande, originele ontwerp heeft een aandeel hierin. Het ontwerp van de carrosserie bevat geen ‘geleende’ details van concurrerende modellen van andere autofabrikanten.
Details aan de carrosserie zorgen ervoor dat de Outlander groter oogt dan hij werkelijk is. De vouwen in de motorkap en de verbreedde wielkasten zorgen voor een breed ogende auto. Gekeken naar de harde cijfers op papier blijkt het formaat van de auto mee te vallen. Met achtereenvolgens lengte-, breedte- en hoogtematen van 4,55, 1,75 en 1,62 meter valt de Outlander precies in de compacte middenklasse. Concurrenten zijn er in de vorm van de technisch identieke Kia Sportage en Hyundai Tucson, Nissan X-Trail en nog meer. Dat er ook op de langere termijn bestaansrecht is voor deze auto’s bewijst Mitsubishi met de Outlander. De uitstraling van genoemde concurrenten is kort gezegd minder stoer en sportief.
Waar de Outlander overtuigt is de uitstraling van het volledige model. Niet alleen het front imponeert met de stoere grille en luchtinlaat, ook en-profil klopt de auto. De hoge raamlijn en de geaccentueerde deuren geven een sportieve uitstraling. Ook de two-tone opzet met een duidelijk kleuronderscheid tussen de kunststofdelen en het plaatwerk breekt het geheel doeltreffend. De standaard 16 inch lichtmetalen velgen hebben een vrij open design en vullen de wielkasten voldoende. De banden met hoge wangen passen goed hierbij, hierdoor is geen grotere wielmaat vereist voor een goede uitstraling. Verder mogen de opvallende dakrails natuurlijk niet ontbreken, deze zijn haast een must voor een auto uit deze klasse. De achterzijde is optisch een heel stuk minder opvallend dan de rest van de carrosserie. Een dik opgezette bumper en het privacy glass geven de achterzijde een beetje extra uitstraling.