Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

Michel van Breugel - 8 juli 2006

Het exterieur

In vooraanzicht is de gelijkenis met de Mégane best groot te noemen, wat niet belet dat er enkele nieuwe stijlkenmerken opduiken. Als eerste de opvallende lichtblokken, die hoog en diep doorgetrokken zijn in de flanken van het koetswerk, zodat ze meer op een uitgetrokken en in de diepte geplaatste druppelvorm lijken dan op de ‘oogspleten’ van de Mégane. Een typisch stijlkenmerk van het huidige autodesign, dat nu ook bij Renault doorzet, is de uitwerking van het vlak onder de bumper. Renault gaat niet zo extreem als de haaienmuil van Peugeot, maar beweegt zich toch voorzichtig in die richting. Het maakt het vooraanzicht alleszins imposant en stoer, wat ook een zekere soliditeit afstraalt.

In zijaanzicht valt de naar achter toe sterk duikende daklijn op. De Clio III verschijnt afhankelijk van de gekozen versie met 15 of 16” velgen in staal met sierwieldoppen of in aluminium. De Dynamique Luxe uitvoering in deze test staat op 15” lichtmetaal. Deze wielen zijn best fraai, maar vullen de wielkasten niet zoals je zou willen. Enigszins tegen de actuele trend in, voorziet Renault zijn Clio III van ‘echte’ zijdelingse beschermstrips. Het is dan alleen weer vreemd als er gekeken wordt naar de achterbumper, die dan weer nauwelijks tot geen bescherming biedt tegen het stadsleven.
De achterlichten doen ongewild terugdenken aan de Twingo, een bewijs van de moderniteit van Renault’s kleinste en oudste familietelg toen hij nu al meer dan 10 jaar terug zijn loopbaan inzette.
Voor de rest is de achterklep mooi strak gehouden en zit er een vouw in de klep die doorloopt in de achterlichtunits.

Tegenover zijn voorganger, plaatst de Clio III 133 kg meer gewicht op de weegschaal. Daarvan komen slechts 9 kg op rekening van de grotere afmetingen. De helft is het gevolg van de uitgebreide veiligheidsuitrusting. Er gaan 32 kg op rekening van betere materialen en kwaliteit; 27 kg meergewicht is het gevolg van een hoger geluidscomfort. Het massa leeg gewicht is dan ook 1175kg. Hierdoor moeten er wel zwaardere vermogens in dit model worden aangeboden, willen de vlotte doorrijders onder ons ook aan hun trekken komen.

De koffer kan minimaal 288 liter vatten (onder de hoedenplank), maar kan zoals we dat verwachten van een hatchbackmodel aanzwellen tot 694 liter wanneer de achterbankleuning wordt neergeklapt. Wie zich niets aantrekt van het zicht naar achter, kan tot het dak laden en zo 1038 liter stouwen.
In vergelijking met zijn voorganger is het vooral de hoogte die het meeste toeneemt (+ 58 mm). De Clio III toont liefst 2,5 m² glasoppervlak, wat naast heel wat aangename voordelen (zicht rondom, lichtinval, ruimtelijke indruk…) ook het nadeel heeft dat een goed werkende airco vrijwel onontbeerlijk is.

106 pk
240 Nm
190 km/h
11,1 s
onb (4.6) l/100km
123 g/km
G
22%
€ 12.995
€ 22.640
€ 415 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Suzuki Swift 1.6i Sport

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe