Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe

Michel van Breugel - 8 juli 2006

Het rijden

Renault monteerd in de Clio III de 1.5 dCi krachtbron voor de dieselaars. Dit blok wordt afgeleverd in 3 verschillende vermogens, te weten de 70pk versie, de 85pk versie en de gereden 106pk versie.
De common rail dieselaar is volledig in het teken van de Euro 4 milieunorm ontwikkeld. Hij levert 240 Nm max. koppel tussen 2000 en 2500 tr/min. De motor is tijdens het rijden erg rustig en vooral erg stil. De voorruitgang in geluidsisolatie is merkbaar en verfijnd het rijder er enorm mee. Het altijd merkbare dieselgeluid is tot erg ver in de achtergrond weggedrongen.

Bijzonder in deze klasse is ongetwijfeld de aanwezigheid van een 6-bak, een exemplaar dat zich zeer vlot laat schakelen, maar in de laagste verhoudingen de motor te snel door het bruikbare toerentalgebied jaagt. Jammer genoeg laat de motor zijn meer dan behoorlijke 106 pk niet echt voelen, tenminste niet binnen de legale gebruikszone. Hij reageert soepel en zonder morren, maar niet echt ‘sporty’.
Het is echter wel zaak de motor boven de 2000tpm te houden wil je een beetje vlot met het overige verkeer meerijden. Onder de 2000tpm is de motor bijzonder futloos. Goed en op het juiste moment schakelen bij een stoplichtsprintje is dan ook een vereiste wanneer een goed resultaat behaald dient te worden.
Op snelheden als 100kmh draait de motor een 2000tpm, en bij 120kmh 2400tpm in de 6e versnelling Dit zijn mooie waardes om het lang vol te houden op de snelweg. De 6-bak lijkt overigens in eerste instantie niet noodzakelijk, maar op (lange) snelwegritten blijkt het een aangenaam genoegen. De motor draait daardoor een lager toerental wat het geluid en het verbruik ten goede komt. De trekkracht in het 6e verzet met deze snelheden is opvallend genoeg nog aanwezig. Voor een inhaalactie hoeft dan ook niet terug te worden geschakeld.
Overigens op de snelweg is de cruisecontrol van Renault een mooie aanwinst. Hij werkt fijn en niet agressief. Op de boordcomputer is hij prettig digitaal af te lezen en af te stellen.

Het verbruik is correct, zonder sensationele waarden te behalen. Het is geen wagen om ‘het beest mee uit te hangen’ en kwam er een waarde uit van ± 5,5 l/100 km op een gemengd parcours. Met zijn 55 l tankinhoud levert dat alleszins nog een mooi rijbereik op.
De Renault Clio is uitgerust met een elektrische stuurbekrachtiging en dat laat hij nadrukkelijk merken door een wat rare houding aan het stuurgevoel. In de rechtuitstand is het goed uit te houden, echter hoe steviger men de bochten aansnijdt, hoe zwaarder het stuur voelt, wat op zich een goede zaak is, maar de precisie blijft daardoor achter. Wel viel me op dat hoe harder het gaat, hoe minder dit gevoel is te merken. Dat betekent zeker niet dat de Clio voor angstaanjagende verrassingen zorgt en voortdurend het angstzweet laat uitbreken.

Op slecht wegdek verbaast de Clio door zijn uiterst efficiënte vering en geluidsdemping. Het lijkt hem allemaal niet te kunnen deren en ook het interieur laat geen piep- of kraakgeluiden horen.
De vering is afgestemd op comfort en dat is goed te merken. Bij heuvels en verkeersdrempels laat hij maar weinig door naar de inzittende. Het comfort staat hierdoor op een hoog pitje.

106 pk
240 Nm
190 km/h
11,1 s
onb (4.6) l/100km
123 g/km
G
22%
€ 12.995
€ 22.640
€ 415 / maand
€ 290 - € 309 / kwartaal
  • Volkswagen Polo 1.4 TDI BlueMotion

  • Alfa Romeo MiTo 1.4 TB Sport

  • Suzuki Swift 1.6i Sport

  • MINI Cooper 1.6 16v Chili

  • Lancia Ypsilon 1.4 16v Sport by MomoDesign

  • 2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line

  • 2017 - Renault Clio TCe 120 Intense

  • 2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC

  • 2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2

  • 2013 - Renault Clio TCe 90 Expression

  • 2009 - Renault Clio RS 2.0 16V

  • 2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique

  • 2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique

  • 2006 - Renault Clio V6

  • 2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe