Diesel of benzine-hybride?
De hamvraag voor de zakelijke rijder blijft natuurlijk wat de beste keuze voor hem of haar is; moet je nou voor een moderne diesel met lage uitstoot of voor de nog schonere benzine-hybride gaan? Toyota heeft daar een aardig onderzoekje naar gedaan en is tot de conclusie gekomen dat de Auris Touring Sports Hybrid tot 45.000km per jaar de laagste Total Cost of Ownership bezit. Dan draait het niet zozeer alleen om de leaseprijs, maar om het gehele kostenplaatje voor de werkgever. Inclusief brandstof en wegenbelasting. Voor de gemiddelde leaserijder is dat niet zo relevant, maar voor de zzp'er met een 'auto van de zaak' kan dat weleens doorslaggevend zijn. De verschillen zijn echter minimaal. Uiteindelijk moet je voor jezelf nagaan waar je liever mee rijdt. In het voordeel van de Toyota spreekt de standaard voorhanden CVT, de stille rijervaring en het hoge koppel bij lage toerentallen dankzij de ingebouwde elektromotor. Een hybride rijdt wel aanzienlijk anders dan een auto met traditionele aandrijflijn, zodat je het beste een proefrit kunt maken om erachter te komen of dit je ding is.