Het interieur
Typisch Toyota, gewoon een goed afgewerkt en ergonomisch correct dashboard waarbij het merk geen steek heeft laten vallen. Het enige wat jammer is, is dat er in het interieur geen verwijzing te vinden is naar de potentie van de diesel in het vooronder. Op de pook van de versnellingsbak na, is het interieur exact hetzelfde als bijvoorbeeld de 2.0 D-4D met 116 pk. Dat is absoluut geen slechte vergelijking, want ook die staat op hetzelfde hoge niveau. Toch is de kleurstelling van het dashboard het enige wat mij niet kan bekoren, de testauto is namelijk voorzien van een donkergrijs exemplaar. En dat terwijl er een zwarte- of zelfs een zwart/ ivoorkleurig alternatief te verkrijgen is. Maar dit is slechts een minuscuul vlekje op het blazoen. De stoelen in de testauto zijn voorzien van mooi zwart leer en ook hiervoor staat een ivoorkleurig alternatief in de optielijst. Maar of je daar nou voor zou moeten kiezen? De bestuurder zal in elk geval goed op zijn plaats worden gehouden door de goede zijdelingse steun. Echter, ik had liever wat meer reikwijdte van de hoogteverstelling gezien. Zelfs in de laagste stand zat ik bijna met mijn hoofd tegen het dak. De beenruimte voor de achterpassagiers is, vergelijkbaar met die van de Volkswagen Passat, behoorlijk fors. Deze ruimte, in combinatie met de betrouwbaarheid van Toyota, is dan ook de belangrijkste reden dat de taxichauffeurs in Amsterdam zo gek zijn op deze auto’s. Maar dat is niet de enige reden want ook de bagageruimte is gigantisch. Maarliefst 520 liter met een uitbreidingsmogelijkheid tot 1500 liter. Zeer bruikbaar dus.
Saab 9-3 Sport Estate 1.8t Linear Business
Volvo V50 2.0D Momentum
Skoda Octavia Scout 2.0 TDI
Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business
Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTDm 16v Distinctive
Volkswagen Passat Variant 1.9 TDI BlueMotion Business
Fiat Croma 1.9 MultiJet Corporate Premium
Subaru Legacy Touring Wagon 2.0D Luxury AWD
Renault Laguna Estate 2.0 16v T 170 Initiale