Geruisloos genieten
Dat een elektromotor naast je portemonnee ook goed is voor het comfort, merk je tijdens het rijden in de A3 e-tron. In de volledig elektrische modus kom je op papier maximaal 50 kilometer ver; in de praktijk blijkt 40 kilometer een reële waarde. De snelheid is dan begrensd op 120 km/h, waarmee je dus goed met het verkeer mee kunt komen. Er zijn slechts lichte rolgeluiden en windgeruis op de achtergrond hoorbaar en verder heerst er rust aan boord van de Audi. Je creëert vanzelf een ontspannen rijstijl tijdens het elektrisch rijden en met goed anticiperen op het overige verkeer is een zuinig resultaat goed haalbaar, zonder dat je met een fluwelen voet dient te rijden. Tijdens de test, waarbij ook een aantal langere ritten gemaakt zijn, kwam het verbruik uit op 4,5 liter per 100 kilometer.
Wanneer beide motoren aan het werk gaan, ontstaat er een mooie samenwerking. Enorm snel voelt het allemaal niet aan, maar toch is een inhaalactie in de hybride-modus zo gepiept. De besturing in de e-tron voelt vrij licht en kunstmatig aan; het gaat allemaal net iets te makkelijk. Als gevolg hiervan merk je niet dat de e-tron zo'n 300 kilo zwaarder is dan een conventionele A3.
Doordat bij het ontwerp van het MQB-platform (waarop de A3 staat) rekening is gehouden met de toepassing van elektromotoren en andere krachtbronnen, is het zwaartepunt laag gehouden. Dit is weer positief voor het bochtenwerk, want het gewicht zal zich minder merkbaar zetten. De automatische S tronic-transmissie voegt ook een hoop comfort toe, want deze schakelt onmerkbaar en flippers aan het stuur mis je geen enkel moment. De eerder genoemde Golf GTE is overduidelijk als het sportieve alternatief in de markt gezet, terwijl de e-tron de comfortabele keuze is.
Als eigenaar van een A3 e-tron hoef je geen concessies te doen om zuinig en comfortabel te rijden, mits de Audi consequent bijgeladen wordt om de efficiëntie van de auto volledig te benutten. Dit kan via de bijgeleverde thuislader, die op een 230V-stopcontact kan worden aangesloten. De laadtijd bedraagt dan op een kwartier na vier uur. Het is ook mogelijk om de e-tron op een openbaar laadpunt aan te sluiten, dan is de A3 na tweeënhalf uur weer helemaal vol. Een mogelijkheid tot snelladen wordt bij Audi niet geboden, dus dit is ook de minimale tijd die voor het laden moet worden uitgetrokken. Tijdens het laden is het ook mogelijk om de auto voor te verwarmen of juist te koelen met de airco, zodat het interieur bij het instappen op de juiste temperatuur is.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna
2020 - Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
2015 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI quattro S tronic Pro Line plus
2014 - Audi A3 Cabriolet 1.8 TFSI S tronic Ambiente Pro Line plus
2014 - Audi A3 Sportback g-tron 1.4 TFSI Ambition Pro Line S
2014 - Audi A3 Limousine 2.0 TDI Ambition
2014 - Audi A3 1.6 TDI Ultra e Edition
2013 - Audi A3 Sportback 1.4 TFSI Ambition Pro Line +
2012 - Audi A3 2.0 TDI Ambition
2012 - Audi A3 Sportback 1.6 TDI Attraction
2012 - Audi RS 3 Sportback 2.5 TFSI