Rappe vierwielaandrijver
Het rijden moet bij de X-PERIENCE het grootste verschil maken ten opzichte van zijn saaiere broers. Doordat de auto wat hoger op zijn poten staat, verwacht je dat de auto wat meer zal overhellen in bochten. Toch is dat niet het geval, de Leon blijft stabiel en bochten kan hij goed aan. Het sturen gaat zonder al teveel gevoel, waardoor een reactie op het stuurgedrag soms moeilijk te peilen is. Wij reden met de auto naar de IAA in Frankfurt en tijdens de langere stukken rijden valt op dat de auto een stuk comfortabeler is dan de gewone Leon, die al niet als spijkerhard te boek stond. Week wordt het nergens, maar oneffenheden worden keurig gefilterd en dat maakt van de auto een hele fijne reisauto.
De motor draagt daar ook aan bij, want de 150 pk diesel is een van de fijnste in zijn soort. Hij pakt een stuk rapper op dan de 1.6 ecomotive en de acceleratie is ruim voldoende om de indruk van een snelle auto achter te laten. De meeste mensen die in Nederland in de markt zijn voor een auto als de Leon X-PERIENCE, zijn dit met een reden. Bijvoorbeeld de wens van extra grip voor het trekken van een caravan, aanhangwagen of paardentrailer. De tweeliter diesels hebben een trekvermogen van 2.000 kg en daarmee kunnen de meesten prima uit de voeten.
2021 - Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
2020 - Seat Leon Sportstourer 1.5 eTSI DSG-7 FR Launch Edition
2020 - Seat Leon 1.5 eTSI FR
2018 - Seat Leon Cupra R
2015 - Seat Leon ST Cupra 2.0 TSI Cupra 280
2014 - Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive Business
2013 - Seat Leon 1.4 TSI FR
2010 - Seat Leon Cupra R
2008 - Seat Leon 1.9 TDI Ecomotive 25 Edition I
2006 - Seat Leon 1.9 TDi Stylance