Met expertise van buitenaf ontwikkeld
Ongeacht de motorenkeuze is de nieuwe Sportage een goed rijdende en fijn sturende auto. Dat komt mede op het conto van een volledig nieuw platform. Voor de ontwikkeling daarvan heeft Kia de expertise van ex-medewerkers van BMW in huis gehaald. Hun bemoeienis is goed te merken. Vooral de stuurinrichting is flink verbeterd. Er zit meer weerstand in het stuurhuis en de feedback is toegenomen. De elektrisch bekrachtigde stuurinstallatie voelt daardoor minder kunstmatig aan.
Ook het onderstel heeft een flinke make-over gehad. Het resultaat is een meer torsiestijve en stabielere auto. De Sportage ligt dankzij een lager zwaartepunt soeverein op de weg, stuurt nauwkeuriger in, helt niet al te veel over en blijft verrassend lang het gekozen pad volgen. Zelfs op bochtige Catalaanse bergwegen voel je het hoge wagengewicht nauwelijks doordrukken. De afstemming van vering en demping is straf, maar het rijgedrag wordt bijna nooit oncomfortabel.
Een andere belangrijke verbetering is de toevoeging van diverse assistentie- en hulpsystemen. Vanaf de First Edition krijg je actieve rijbaanassistentie, een grootlichtassistent en verkeersbordherkenning mee. De actieve rijbaanassistentie doet merkbaar haar best om je binnen de wegmarkering te houden. De DynamicPlusLine voegt daar dodehoekdetectie en kruisend verkeersdetectie aan de achterzijde toe. Op de ExecutiveLine en GT-PlusLine zit tenslotte ook een autonoom remsysteem. Adaptieve cruise control is voorlopig nog niet leverbaar, maar volgens de woordvoerder van Kia wordt er wel hard aan gewerkt om het systeem binnenkort beschikbaar te stellen.
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI Connected Series
Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 DI-T Instyle
Peugeot 3008 1.6 e-THP EAT6 GT-Line
Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line
Toyota RAV4 2.0 D-4D-F 2WD Dynamic
Mercedes-Benz GLA 180 CDI Lease Edition
Nissan Qashqai 1.3 DiG-T 140 Tekna+
Peugeot 5008 1.2 PureTech S&S EAT6 Allure
Jeep Compass 1.4 MultiAir Limited
Jeep Renegade 2.0 MultiJet Limited
Mazda CX-5 SkyActiv-G 165 Skylease GT