Met beleid opgerekt
De introductie van de vijfdeurs MINI zorgde voor verbaasde blikken onder zowel het journaille als de consumenten. Het ontwerp van deze auto is zoals wij in de eerste kennismaking al opmerkten: "een geval van of je vindt hem mooi, of helemaal niet". Dit komt vooral door het uitgerekte design, wat bij de Clubman nog meer het geval is. Tot de B-stijl is het ontwerp - zeker gezien vanaf de zijkant - grotendeels identiek aan de driedeurs MINI. Daar achter is het lijnenspel vooral strak en typerend voor een stationwagon. Maar hét grote verschil in ontwerpstijl is aan de achterkant te vinden. De typische klapdeurtjes zijn gebleven, maar de achterlichtunits zijn niet lang aan de zijden gepositioneerd. De liggende exemplaren zijn niet lelijk, maar de auto is door deze ontwerpkeuze niet meer direct herkenbaar als een MINI. Aan de voorzijde is hij dat zeker wel. Om meer binnenruimte te genereren, is de auto ruim zeven centimeter breder gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Dit heeft consequenties voor het ontwerp. De neus is wat uitgerekt, maar dit is met de nodige precisie gedaan. Het geheel is even wennen, maar met een fraaie kleurstelling en mooie wielen - zoals de standaard 17 inch lichtmetalen exemplaren onder de onze - krijgt hij bij verrassend veel omstanders de handen op elkaar.
MG 5 115 kW Luxury Long Range
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line
Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport
Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line