Bijna net zo goed
Dat een MINI de nodige charme bezit, is geen onderdeel van discussie. Toch is er een tweede reden om voor dat merk te kiezen. Alle auto's van het merk staan bekend om hun kartachtige rij- en weggedrag. Ondanks het toegenomen formaat van de Clubman stuurt hij nog steeds bovengemiddeld goed. Stuurbewegingen worden strak en direct uitgevoerd. Ook het gevoel in het stuur is prima. Toch merk je in snel genomen bochten dat de auto niet alleen in lengte en breedte is gegroeid, maar dat ook het gewicht is gestegen naar bijna 1.300 kilogram. Hoe goed het onderstel ook is, onderstuur treedt eerder op dan bij de kleinere versies. Maar het rijden valt niet tegen, integendeel: er zijn voor dit geld geen beter sturende auto's te krijgen met dezelfde hoeveelheid binnenruimte. Niet alleen het stuurgedrag is goed, ook het schakelen gaat met veel gevoel. Daarbij zijn de slagen prettig kort, waardoor het wisselen van verzetten elke keer weer een plezier is. Hoe te rijden met de auto is in te stellen in drie verschillende rijmodi. De zuinigste variant is 'green'. Het gaspedaal reageert trager op de rechtervoet en het stuurwiel geeft minder door. Daarbij wordt op het schermpje onder de snelheidsmeter aangegeven hoeveel brandstof je hebt bespaard. De sportiefste stand is de 'Sport Mode', die volgens het centrale scherm voor het maximale 'gokart- gevoel' moet zorgen. Daar tussenin zit de normale stand, die het midden vormt tussen de andere standen.
MG 5 115 kW Luxury Long Range
Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost Hybrid Titanium Vignale
Peugeot 308 SW HYbrid 225 e-EAT8 GT Pack Business
Seat Leon Sportstourer 1.4 TSI e-Hybrid FR
Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI R-Line Business
Kia ProCeed 1.5 T-GDi DCT7 GT-Line
Skoda Octavia Kombi 1.5 TSI First Edition
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Business Intro Sport
Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDi DCT7 ExecutiveLine
Renault Mégane Estate 1.6 dCi 130 GT-Line