Drie settings
Voor de aandrijving beschikt de 330e over drie settings, waartussen je met een knopje bij de keuzehendel kunt switchen. In de standaard Auto eDrive-modus zorgen de benzine- en de elektromotor gezamenlijk voor de aandrijving, al is het in de praktijk vooral de elektromotor die de klus klaart. Pas wanneer je rechtervoet erom vraagt of wanneer de capaciteit van de elektromotor volledig is verbruikt, komt het 184 pk sterke tweeliterblok in actie. Ook wanneer de navigatie die stroomcapaciteit wil bewaren voor een later stadium van je rit springt de benzinemotor bij. Dat doet 'ie zo geraffineerd dat je het alleen ziet aan de toerenteller.
Naast Auto eDrive kent de 330e nog twee standen. Eén daarvan is de Max eDrive-modus, waarin de elektromotor het werk alleen doet. De brochure belooft een elektrische actieradius van 40 km op een volle accu, maar de praktijk leert dat een 25 á 30 km een meer realistische waarde is - ruim voldoende voor wat korte ritten of een ochtend boodschappen doen in de stad. Je kunt de elektromotor weer opladen door 'm simpelweg in te pluggen, maar ook door de derde rijmodus - Save - in te schakelen. Daarmee blijft de BMW op benzine in beweging en wordt de elektromotor bijgeladen terwijl jij naar je bestemming rijdt.
Of je het beloofde verbruik van 1,9 liter benzine per 100 km haalt, is (zoals bij alle plug-in hybrides) sterk afhankelijk van hoe consequent je de elektromotor oplaadt. Met een praktijkverbruik van zo'n 1 liter benzine per 15 km komt dat, uitgaande van inpluggen, neer op één laadsessie per 40 km. Wees er wel op bedacht dat zo'n sessie een tijdrovende aangelegenheid is: het volledig opladen van een lege elektromotor neemt bij een laadpaal al gauw meer dan twee uur in beslag. Snelladen is met de 330e helaas niet mogelijk. Vooral onder veelrijders lijkt het dan ook plausibel dat de benzinemotor best vaak aan de bak moet.
2020 - BMW 3 Serie Touring 320d xDrive Luxury Line
2019 - BMW 3 Serie 330i M Sport
2014 - BMW M3 Sedan M DCT
2013 - BMW 3 Serie GT 328i High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320i EDE High Executive
2012 - BMW 3 Serie Touring 328iA High Executive
2012 - BMW 3 Serie 320d EDE High Executive
2010 - BMW 3 Serie Coupé 320i Corporate Lease High Executive
2010 - BMW 3 Serie Cabriolet 335i DCT High Executive
2010 - BMW 3 Serie 320d EfficientDynamics Edition