Openbaring
Ten opzichte van zijn broers die op minder wielen aangedreven zijn, heeft de Vitara met All Grip meer kansen op het onverhard. Via de keuzeknop op de middentunnel kun je de aandrijflijn in de offroad-modus zetten of zelfs de aandrijving tussen de voor- en achteras 'locken'. Dit betekent dat het vermogen wordt verdeeld over de op de voor- als de achteras met 50% van het vermogen beide assen. In de praktijk geeft de aandrijving daarmee genoeg grip buiten de gebaande paden, waarbij zelfs de volharde boswachter onder de indruk blijkt. Op paden ver buiten de verharde weg, waar diepe modderpaden eerder regel dan uitzondering zijn, weert de Vitara zich kranig. Zelfs vanuit stilstand, met de voor- en achteras diep in de blubber, accelereert de auto buitengewoon goed. Met het zand tot op het dak, krijg je ook hier enorm vertrouwen in de compacte SUV. Een stevige heuvel afrijden gaat daarbij prima met het alom bekende 'hill-descent-control'. Druk je die knop in, dan gaat de auto met een lage snelheid, maar wel met voldoende grip naar beneden. Waar de Vitara vooral een luxeproduct lijkt, is hij dat maar gedeeltelijk: Een werkpaard heeft zich geopenbaard.
Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation
Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Honda HR-V 1.5 Executive
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium
Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line
Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation
Ford EcoSport 1.0 EcoBoost ST-Line
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 120 GT-M