Prik er doorheen
Prik eens door het markante uiterlijk heen en de cynische glimlach op je gezicht zal algauw plaatsmaken voor een begripvolle frons. Niemand stapt onbevooroordeeld in bij een auto en daar heeft de Prius behoorlijk wat last van. Maar uiteindelijk blijkt de auto hele sterke kanten te hebben. Zelfs zonder bijtellingsvoordeel (21 procent namelijk) en vrijstelling van MRB is de auto een weloverwogen keuze; het is volgens Toyota theoretisch gezien de zuinigste auto op fossiele brandstof zonder stekker en met zijn leeggewicht van 1350 kilo is de auto ook niet overdreven zwaar. En wanneer een hoge efficiëntie op een lager plekje staat op het verlanglijstje, kun je je altijd nog laten verleiden door standaard opties als keyless entry, een head-up display en climate control, naast de altijd aanwezige automaat.
Nuchter gezien zal de Prius in Nederland nooit het succes van zijn voorgangers evenaren. Daarvoor is de auto té uitgesproken en zijn de stimulansen te beperkt. Maar voor de liefhebbers van de techniek van de Prius is er hoop, want met de C-HR komt Toyota later dit jaar met een veel stoerder alternatief, voorzien van dezelfde techniek. Daarvoor dus nog even geduld, maar tot die tijd is de Toyota Prius voor diegenen die op zoek zijn naar een zuinige en comfortabele auto en maling hebben aan wat anderen van hun auto vinden helemaal geen slechte keuze.
- Doet wat 'ie belooft
- Veel veiligheidsvoorzieningen
- Sterk verbeterde rijeigenschappen
- Erg uitgesproken uiterlijk
- Mist fiscale voordelen
- Druk dashboard
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Skoda Scala 1.5 TSI Sport Business
Ford Focus Hatchback 1.0 EcoBoost ST-Line Business
Kia Ceed 1.4 T-GDI ExecutiveLine