Gemoedelijk
Eenmaal op de weg merken we dat de Tiguan eenvoudig meekomt met het verkeer. De automatische DSG-versnellingsbak doet het goed op de Nederlandse wegen. Passend in het totaalbeeld, is het rijgedrag vooral gemoedelijk en is het stuurgedrag wat afstandelijk. De aanwezige hulpsystemen in deze Connected Series doen hun werk naar behoren. Vooral tijdens filerijden is de Adaptieve Cruise Control erg handig en comfortverhogend.
Minder positief zijn we over de Lane Assist: deze grijpt snel in en maakt het rijden zenuwachtig. Daarnaast geeft dit systeem op de snelweg met regelmaat de melding dat de handen zich niet aan het stuur bevonden, terwijl dit op dat moment wel het geval was. Net als vele andere modellen van Volkswagen staat de Tiguan op het MQB-platform. De afstemming tussen de vering en demping verhoudt goed met elkaar, wat resulteert in comfortabel rijgedrag over hobbels en verkeersdrempels.
Renault Symbioz e-Tech full hybrid iconic
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Zeekr X Long Range RWD
BYD Atto 3 Design
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid ë-EAT8 Business Plus
Kia Sportage 1.6 T-GDI Hybrid GT-Plusline
Mazda CX-5 Skyactiv-G 2.0 Newground