Herkenbaar, toch anders
Het familiegezicht van Seat kenmerkt zich door een strakke lijnvoering met scherpe lijnen over de flanken. Ondanks dat de Ateca gebaseerd is op de Tiguan, heeft hij een geheel eigen carrosserie gekregen die in niks op zijn VW-broer lijkt. Vanuit welke hoek je de auto ook bekijkt, de verwantschap met onder andere de Leon is overduidelijk. Dat is zeker geen schande. Hoewel dat model alweer vier jaar op de markt is, komt het nog steeds fris en sportief over. De Ateca is daarentegen geen Leon die wat hoger op z'n wielen staat. Hij heeft een eigen gezicht, zonder daarbij het familiegezicht los te laten. Daarbij ziet hij er stoer uit door zijn hogere bodemspeling, hoekige wielkasten en zwarte kunststof beschermpanelen aan de onderzijde van de bumpers en flanken. Aanvullend zijn er op de voor- en achterbumper zilverkleurige inzetten gemonteerd om de terreinwaardigheid extra te benadrukken.
Standaard staat de Ateca op 16 inch lichtmetalen wielen. De Style doet daar een maatje bij. Bestel je de Xcellence dan is 18 inch de basis, maar behoren zelfs 19 inch grote wielen tot de mogelijkheid. Zo groot hoeft het van ons niet, maar 17 inch is aan de kleine kant door de forse wielkasten. Er is ruim keuze in lakkleuren. Zilvergrijs - in dit geval Briljant Silver - is ietwat saai, maar de lijnvoering komt wel tot z'n recht. Het totaalplaatje is een niet bijster spannende auto die 'hip' is met chromen accenten of dergelijke, maar wel een erg nette auto waar je prima mee voor de dag kunt komen.