Onopvallend goed
Seat geeft haar modellen altijd Spaanse namen, waarbij deze genoemd zijn naar steden of regio's. Vreemd genoeg is het stadje Ateca weinig betekenend met nog geen 1.900 inwoners. Dit zegt gelukkig niks over de midi-SUV/cross-over, want hoewel het Seat's eerste echte stap is in dit segment, laat de auto direct een positieve indruk achter. Ten opzichte van zijn VW-tweelingbroer is de auto een stuk dynamischer qua rijgedrag en is hij een stuk gunstiger geprijsd. Ja, de Tiguan staat qua interieurafwerking en materialengebruik op een wat hoger niveau, maar dat wil niet zeggen dat de Ateca slecht is; het zegt meer over de hoge standaard die Volkswagen bij hun eigen producten hanteert. Voor de gemiddelde consument is de gereden Style in combinatie met de 1.0 TSI ruim voldoende. Voor degene die meer wenst, is er volop keuze in opties, kleuren en aandrijflijnen. Seat komt als één van de laatste grote merken met een auto in dit segment, maar het is wel direct een goede. Zo hip als veel van zijn concurrenten is hij niet, maar niet iedereen wil constant opvallen in het verkeer; de Ateca is hét voorbeeld van "doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg"!
- Fijne aandrijflijn
- Veel binnenruimte
- Goede rijeigenschappen
- Wat anoniem uiterlijk
- Het dashboard mist schwung
- Harde kunststoffen in het interieur