Renault Talisman Estate Energy dCi 160 EDC Intens

- 13 februari 2017

Zoals het hoort

Het interieur heeft dus met wat pijnpunten te kampen, waarvan de meesten met een update van de software en een grondigere inspectie voorafgaand aan de aflevering voorkomen zouden kunnen worden. En als die minpunten eenmaal weg zijn, zou je de Talisman ook veel hoger inschatten. Want met het rijcomfort is verder niets mis. Zet de rij-instellingen (waaronder de demping) in comfort en de auto komt volledig tot zijn recht. De 160 pk sterke diesel hoeft helemaal geen moeite te doen om de 1.500 kilo zware station met het verkeer mee te doen bewegen. Het is bovendien een auto die halfgas het meest lekker rijdt en totaal niet uitnodigt om eens flink te gaan trappen.
Daarom komt de vierwielbesturing bij dit model ook veel minder tot zijn recht dan bij de Megane GT. De Talisman wil gewoon door de bochten zoeven en dat hoeft niet abnormaal hard. Het 4CONTROL komt bij de Estate dan ook veel onnatuurlijker over dan bij zijn sportieve broertje, hoewel straatje keren wel erg eenvoudig is en het bijbehorende Electronic Damper Control zorgt voor een comfortabele maar zekere wegligging, zonder dat de Talisman gaat deinen.

Alles in het rijgedrag ademt comfort en de gemakkelijkheid waarmee alles gaat, is bewonderenswaardig. Qua rijgedrag scoort de auto dus weer punten. De EDC-transmissie komt ook goed tot zijn recht in combinatie met de fijne dieselmotor. Want de auto hoeft niet onnodig in de toeren gejaagd te worden en dat voorkomt de versnellingsbak met dubbele koppeling dan ook. Naadloos klimt de bak door de verzetten. Alleen bij stevig accelereren merk je duidelijk iets van het overschakelen.

160 pk
380 Nm
215 km/h
9,6 s
6,7 (4.5) l/100km
118 g/km
C
22%
€ 33.070
€ 48.445
€ 888 / maand
€ 392 - € 421 / kwartaal
  • Peugeot 508 SW HYbrid 225 e-EAT8 Blue Lease Allure

  • Skoda Superb Combi 1.5 TSI Greentech Sportline Business

  • Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI Elegance Business R

  • Ford Mondeo Wagon Hybrid eCVT ST-Line

  • Audi A4 40 TFSI

  • Mercedes-Benz C-klasse Estate C 200 d AMG Line

  • Kia Optima Sportswagon GT 2.0 T-GDi AT6

  • Subaru Levorg 1.6 GT-S Premium

  • Volkswagen Passat Variant GTE 1.4 TSI PHEV Highline

  • Subaru Outback 2.5i Lineartronic CVT Premium EyeSight

  • Toyota Avensis Touring Sports 1.6 D-4D-F Lease Pro

  • 2016 - Renault Talisman 1.5 DCi Intense