Weinig subtiel
De testauto ziet er niet alleen enorm stoer uit met zijn helderblauwe Ravena metallic lak, grote wielen en chromen accenten, hij oogt ook veel groter dan directe concurrenten zoals de Nissan Navara. Dit heeft onder meer te maken met de extra lange laadbak waarmee de Amarok is uitgevoerd. Door de strenge regels rondom de BPM-regeling is de uitvoering met een dubbele cabine met korte laadbak namelijk alleen op geel kenteken te leveren en daarmee lopen ondernemers veel geld mis. De L2H1 is dus dé variant als je de auto zakelijk aanschaft. Bijkomende voordeel: het staat de auto gewoon veel beter.
De neus is licht gewijzigd door een andere voorbumper en chromen accenten. Maar nog veel stoerder is natuurlijk het opschrift V6 dat in de grille prijkt. Na de facelift zijn de nieuwe koplampen leverbaar met xenonverlichting en LED-dagrijverlichting. Op de Highline-uitvoering is xenonverlichting standaard aanwezig en ook de chromen buizen - die langs de cabine in de laadbak lopen - zijn in deze uitvoering aanwezig. De blitse dorpelbeschermers en nieuwe wielen maken de auto een opvallende verschijning, die onderweg voor veel opgestoken duimen zorgt. Vergeleken met Amerikaanse concurrenten als de Ford F-150 en Dodge RAM - die middels grijze import ons land binnenkomen - oogt de Amarok bijna vriendelijk. Maar als je het doorsnee Nederlandse wagenpark als referentiekader neemt, staat er een lel van een auto. Iets dat je merkt als je de auto wilt parkeren in een parkeergarage of voor de plaatselijke supermarkt. Voor de meeste parkeervakken is de Amarok een tikje te groot.