Eindelijk de juiste motor
Volkswagen gaf bij de introductie van de Amarok aan dat het bewust koos voor een dieselmotor met minder cilinders en een kleinere inhoud. Bij de facelift gooien de Duitsers het roer om, want nu ligt er enkel nog een 3.0 TDI V6 in het vooronder van de Amarok. Uiteraard heeft dit gevolgen voor gewicht en uitstoot, maar vanuit de markt was er veel vraag naar een pick-up met een groot trekvermogen en een smeuïge zescilinder. En laat de nieuwe krachtbron nu net aan de verwachtingen voldoen! Wij rijden de sterkste variant van deze motor, met liefst 224 pk.
De auto is met deze motor ronduit snel en door de hoge zit wordt de snelheidsbeleving versterkt. De testauto is voorzien van 20 inch grote wielen met straatbanden en deze brede jongens weten de Amarok zeer goed op de weg te houden. Niet alleen de acceleratie verloopt moeiteloos, ook loods je de auto met veel gemak door bochten. Met terreinbanden zal dit andere koek zijn, maar het is fijn om te weten waar de auto toe in staat is. De automatische versnellingsbak met acht versnellingen kennen we onder andere uit de Touareg. Ook in de Amarok is deze bak goed op zijn plek; hij helpt je moeiteloos door de versnellingen. De motor, het onderstel en de versnellingsbak maken de auto een nog fijnere reisauto dan je in eerste instantie zou denken. Pick-ups worden op lange stukken asfalt namelijk vaak als stoterig en onrustig ervaren.
Volkswagen's pick-up vertoont geen van deze gebreken. Ook onbeladen rijdt de auto beheerst en bijna als een SUV. In bochten merk je natuurlijk het hogere zwaartepunt en gewicht, maar welke terreinwagen heeft dat niet? Ook in terrein staat de Amarok zijn mannetje. Vanwege de glimmende wielen en de gemonteerde straatbanden hebben wij het niet uitgeprobeerd, maar een afdalingshulp en een terreinstand van de aandrijving zijn gewoon aanwezig in de Volkswagen. Daarbij mag de door ons gereden uitvoering zelfs 3.500 kilogram trekken. Er zijn weinig SUV's die dit evenaren.