Revolutie
Nissan weet wel voor roering te zorgen in de autowereld, want met de Qashqai lukte het eerder al om van een oude standaard af te stappen in het C-segment. Dat heeft het merk geen windeieren gelegd, zodat de Japanners ook in het b-segment voor een auto met sex appeal hebben gezorgd. In niets lijkt de nieuwe Micra op zijn voorganger(s). Waar de vorige Micra qua formaat tussen het A- en B-segment in viel, schurkt de nieuwe versie juist meer tegen het C-segment aan.
De wagen is de breedste in zijn klasse en ten opzichte van het oude model een stuk langer, breder en lager. Die winst in lengte zien we onder andere terug in de lange en gestroomlijnde neus met zijn kenmerkende grille. Ook de wielbasis neemt met 7,5 centimeter toe, wat moet resulteren in meer binnenruimte. En profil zie je veel wulpse lijnen die vanaf het voorpaneel langs de deuren naar de achterzijde lijken te stromen. De handgreep van het achterportier is verwerkt in zwart kunststof dat overloopt in het zwart glanzend paneel op de C-stijl. Zeker bij een contrasterende kleur als het Energy Orange op onze testwagen zorgt dit voor een heel mooi effect.
Ook de achterzijde is dynamisch vormgegeven, waarbij met name de boemerangvormige achterlichten opvallen. Waar de koplampen optioneel kunnen worden voorzien van LED's met een zeer goede lichtopbrengst, moeten de achterlichten en kentekenplaatverlichting het helaas zonder deze techniek stellen, waardoor de achterkant er in nachtelijk verkeer net wat minder opvallend uitspringt.
Nissan biedt je de mogelijkheid om de Micra volledig te personaliseren met onder andere stripings en kleuraccenten, die desgewenst ook in het interieur terugkomen.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet