Hoogwaardig
De vorige Micra was een echte wereldauto die in veel verschillende landen zo goed als ongewijzigd werd verkocht. De nieuwe Micra wordt neergezet als een auto die speciaal voor Europa werd ontworpen en als er iets is waar wij Europeanen blij van worden, dan is het wel een kwalitatief hoogwaardig interieur. En daar heeft Nissan dan ook naar gehandeld, want zeker het dashboard is opgetrokken uit hele mooie en zachte materialen.
Nissan verwacht ook veel kopers te trekken die nu nog een C-segmenter rijden en daarom moet de Micra wel voorzien kunnen worden van een aantal luxe opties en veiligheidssystemen.
Zo kun je kiezen voor een 360 graden camera, stoelverwarming en een BOSE audiosysteem, waarbij zelfs een speaker in de hoofdsteun van de bestuurder niet mag ontbreken.
Het luxegevoel wordt wel een beetje getergd door het ontbreken van elektrisch bedienbare ramen voor de achterpassagiers en door het feit dat de passagiersstoel niet in hoogte valt te verstellen op de meest luxueuze uitvoering die wij reden.
De stoelen zijn prima, maar niet uitzonderlijk goed voor deze klasse. Juist voor een auto met een sportief karakter - want dat heeft de Micra - zouden wij wel iets meer zijdelingse steun willen hebben. Zowel het stuur als de bestuurdersstoel zijn verder helemaal naar Europese smaak te verstellen. Op de achterbank voel je je omsloten door de auto, door de hoge deurpanelen die een veilig gevoel geven.
Bovendien is de achterbank lekker breed, waardoor je gemakkelijk met twee volwassenen naast elkaar zit. Ook langere achterpassagiers zitten prima achterin, mits de bestuurder en bijrijder hun stoel niet al te ver naar achteren schuiven. Maar die vereiste gaat voor alle B-segmenters en het merendeel van de auto's uit het C-segment op. Bovendien is er ook aan hoofdruimte geen gebrek achterin.
De kofferruimte in de Micra is geheel in lijn met de directe concullega's en bevat (net zoals in de Clio hatchback) 300 liter.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet