Leentjebuur
Die verwijzing naar de Renault Clio is niet geheel toevallig, want de nieuwe Micra rolt in dezelfde fabriek als zijn Franse broeder van de band. Op het gebied van techniek delen de twee een aantal motoren en transmissies. Zo vinden wij in onze testauto de 0.9 liter driecilinder van Renault, die gekoppeld is aan een vijfbak die we ook in de Clio tegenkomen. De 1.0 90 pk dieselmotor uit de Clio kun je eveneens in de Micra aantreffen. En de keuze van Nissan om leentjebuur te spelen is zeker geen verkeerde, want de motoren uit de Clio hebben zich al bewezen als hele fijne krachtbronnen. De benzinemotor voelt zich ook in de Micra prima thuis.
De motor is gemoedelijk bij geleidelijk accelereren, maar behoorlijk pittig als hij flink in de toeren wordt gejaagd. Vanaf 3500 toeren laat de motor aardig van zich horen en doet ook de turbofluit een duit in het zakje. Wat dat betreft is de dieselmotor een stuk beschaafder, zoals we merkten tijdens een beknopte testrit met de oliestoker.
Maar dankzij de uitzonderlijk goede isolatie in het interieur dringen motorgeluiden, bandengerol en windgeruis nooit hinderlijk hard door in het binnenste van de Nissan.
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Dacia Sandero TCe 100 Bi-Fuel Comfort
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Renault Clio TCe 100 R.S. Line
Suzuki Swift Sport 1.4 BoosterJet