Eindelijk!
Rijden met de Clio betekent dat je - zoals eerder gezegd - je onderscheidt van de meeste auto's in het segment. Elke stuurbeweging - met het lekker in de hand liggend stuurwiel - betekent een reactie van de voorwielen. Voordat de Clio werd gefacelift, was de 120 pk sterke TCe enkel te bestellen in combinatie met een automatische versnellingsbak. Deze kreeg niet alle handen op elkaar als het aankomt op verfijning. De opfrisbeurt grijpt Renault aan om de op één-na-sterkste benzinemotor te koppelen aan een handgeschakelde zesbak. Misschien is dat wel het beste van deze facelift, want de combinatie tussen beiden is erg goed. Het motortje hangt lekker aan het gas en reageert zeer adequaat op de rechtervoet. De versnellingspook laat zich met gevoel, maar toch niet te zwaar door de verzetten glijden en maakt het zo mogelijk snel te schakelen.
De schakelindicator geeft al snel aan dat je naar een hogere versnelling kunt gaan. Bij '60' moet je - als je deze tip opvolgt - al naar de 'zes', al lijkt dat wat vreemd. Toch is de motor soepel genoeg om ook dan voldoende vermogen voorhanden te hebben als je toch wilt dooraccelereren. Het vroege opschakelen maakt de auto echter niet zuinig. Met een testverbruik van 7.2 liter per 100 kilometer is hij geen hoogvlieger.
Citroën ë-C3 44 kWh Max
Skoda Fabia 1.0 TSI 95 PK Business Edition
Hyundai i20 1.0 T-GDi 48V Premium
Toyota Yaris 1.5 Hybrid Dynamic
Honda Jazz 1.5 i-MMD Hybrid Executive
Opel Corsa 1.2 Turbo 100 pk GS Line
Mazda 2 1.5 Skyactiv-G 90 Luxury
Peugeot 208 1.2 PureTech 100 6MT GT Line
Nissan Micra 1.0 Tekna 100 pk
2019 - Renault Clio TCe 100 R.S. Line
2014 - Renault Clio RS Turbo 200 EDC
2013 - Renault Clio Estate Energy dCi 90 Dynamique Eco2
2013 - Renault Clio TCe 90 Expression
2009 - Renault Clio RS 2.0 16V
2008 - Renault Clio Estate 100 TCE Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 85 Dynamique
2006 - Renault Clio 1.5 dCi 105 Dynamique Luxe
2006 - Renault Clio V6
2006 - Renault Clio 1.4 16v Dynamique Luxe