Bijna Duits
Volgens Hyundai is de i30 klaargestoomd voor de verkoop door heel veel circuitkilometers te maken. Nu is dat niet heel opvallend, elke personenwagen wordt tot het uiterste getergd op een testbaan. Maar Hyundai liet er een speciaal ontwikkelingscentrum nabij de Groene Hel - de bijnaam van de Nürburgring - voor neerzetten. Door deze resultaten mee te nemen in de ontwikkeling van het onderstel en stuurinstellingen van de auto, wordt gepoogd een naar Europese maatstaven sportieve auto neer te zetten.
Wij reden de auto met éénliter driecilinder, waardoor we het circuit maar links hebben laten liggen. Voor de liefhebber is het wellicht leuk om te melden dat er een sportieve N-versie van de i30 zal verschijnen. En dat belooft heel veel goeds, want hoewel de 120 pk's van de testauto je niet het idee geven in een enorm snelle auto te rijden, geeft de wegligging je veel vertrouwen. Wel bekruipt je tijdens het rijden het gevoel dat de ontwikkelaars wel erg naar de Ford Focus hebben gekeken, want qua rijgedrag tonen beide auto's veel gelijkenissen. Nu is de Focus de best rijdende auto in zijn segment, dus dat is zeker geen minpunt. Alleen het stuurgedrag is af en toe te onrustig en te kunstmatig, waardoor je zeker rond de middenstand te maken hebt met enige vaagheid.
2020 - Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
2018 - Hyundai i30 Wagon 1.4T DCT Premium
2015 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi Business Edition
2013 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Magine
2012 - Hyundai i30 Wagon 1.6 CRDi i-Catcher
2012 - Hyundai i30 1.6 GDI i-Catcher
2009 - Hyundai i30 CW 1.4 CVVT DynamicVersion Blue
2009 - Hyundai i30 CW 1.6 CRDi VGT HP StyleVersion
2007 - Hyundai i30 1.6 CRDi VGT HP i-Catcher