Breed scala
Onder de kap van de Discovery is een breed scala aan motoriseringen te bestellen. Basismotor is de tweeliter dieselmotor met 180 pk, die ook in 'de onze' ligt. Een stap hoger op de ladder staat dezelfde motor, maar dan met liefst 240 pk. Er staan ook twee zescilindermotoren op de prijslijst: een diesel- en een benzineaangedreven drieliter. De 258 pk voor de zelfontbrander is niet hetgeen dat indruk maakt, maar het koppel van liefst 600 Nm doet dat wel.
De benzinegestookte zespitter levert 340 pk en maakt zelfs van de zware Land Rover een rappe auto. Ondanks dat wij met de basisdiesel onderweg waren, heeft de auto indruk gemaakt door de prettige loop en de soepele vermogensafgifte. Gemiddeld verbruikte de motor 7,7 liter per 100 kilometer, ondanks de forse inspanning die hij moest leveren tijdens het off-roadrijden. Ook gezien het hoge wagengewicht en de flinke buitenmaten, is de behaalde waarde erg netjes. Je rijdt een Discovery vanaf net iets meer dan 74 mille. Standaard is hij voorzien van zaken als Hill Assist, automatische niveauregeling, keyless start en een handbediende airco. Een stap hoger is de SE. Voor deze extra investering krijg je onder andere parkeersensoren achter, een automatische airconditioning en navigatie. Wij reden met de op één na meest luxe variant: de HSE. Parkeersensoren vóór en achter, keyless entry en start, een achteruitrijcamera en lederen bekleding zijn toegevoegd ten opzichte van de SE.
Op de hoogste trede van de ladder staat de HSE Luxury die voor nog eens bijna 6.500 euro bomvol opties zit. Een kleine greep: verkeersbordherkenning, dodehoekassistent, panoramadak en een elektrisch te openen achterklep.