Het interieur
Wanneer de deur wordt geopend komt er een zeer gemoedelijke sfeer je tegemoet: de sfeer die in het gehele interieur van deze SUV heerst. De materialen die zijn gebruikt, het afwerkingsniveau, de degelijkheid, het staat allemaal op een zeer hoog niveau.
Het dashboard is herkenbaar Volvo, helemaal de klokkenwinkel die rechtstreeks uit het schap van de S60 en V70 lijkt te komen. Ze zijn in ieder geval overzichtelijk te noemen.
Het lichte lederen interieur waar deze Summum versie mee is uitgevoerd geeft een zeer licht en ruimtelijk effect binnenin. Het dashboard is ook in deze kleur doorgevoerd wat samen met de houtinleg een chique karakter heeft.
De middenconsole is goed bereikbaar voor de bestuurder en alle toetsen zijn onder handbereik te bedienen. Op de middenconsole is o.a. de bediening van de Radio/Cd-speler te vinden, de telefoonbediening, de Climate Control en stoelverwarming.
Het stuur in de testauto is uitgevoerd in donkerbruin hout (+ €435.-) wat de grip op het stuurwiel niet bepaald verbeterd, echter geeft het wel een chique uitstraling. Op het stuurwiel zijn zaken te regelen als Cruise Control, telefoon, volume/frequentie radio en het Volvo RTI navigatiesysteem.
Over het bedieningsgemak van bovengenoemde zaken kan ik kort zijn, dat is zeer goed. Uitgezonderd misschien de bediening van het RTI navigatiesysteem rechts achterop het stuurwiel, echter wordt er een afstandbediening meegeleverd waardoor het (bediening)probleem als sneeuw voor de zon verdwijnt.
De stoelen zitten, zoals je dat van Volvo mag verwachten, meesterlijk goed. Ook in de XC90 heeft Volvo (gelukkig) fauteuils gemonteerd. In de Summum zijn de stoelen elektrisch verstelbaar (met geheugenfunctie) waardoor een prima zithouding aangenomen kan worden. Uiteraard is het stuurwiel in hoogte en axiaal verstelbaar.
Achterin valt op dat de ruimte niet echt bijzonder groot is. Bij nader inzien moet dat iets bijgesteld worden, want de achterbank is in 3 verschillende delen te verschuiven over een rails. Dit is op deze manier gerealiseerd waardoor er achterin een 3e zitrij uit de bagagevloer kan worden getoverd.
De beenruimte op de achterbank (2e zitrij) kan dus variëren. Dankzij het geïntegreerde kinderzitje in het midden van de tweede zitrij zitten kinderen op de juiste hoogte voor de standaard veiligheidsgordel. Persoonlijk vond ik de tweede zitrij vrij hoog zitten. Je heb het idee dat je echt een stuk hoger zit dan de voorpassagiers. Het komt echter wel ten goede aan het uitzicht, je kijkt over iedereen heen. De zit op de tweede zitrij is goed te noemen. De bank geeft genoeg zijdelingse steun en doordat de auto breed is heb je voldoende zitruimte. Ook met de (verschuifbare) beenruimte en hoofdruimte is het goed gesteld.
Op de derde zitrij kunnen twee personen met een lichaamslengte tot ongeveer 160 cm comfortabel meerijden. De derde zitrij kan erg fraai in de bagageruimte worden weggewerkt waardoor een ‘normale’ vlakke laadvloer overblijft. De bagageruimte is mooi afgewerkt en kan met een beschermhoes worden afgeschermd. Ondanks de aanwezigheid van deze derde zitrij blijft de kofferruimte groot. Met alle zitplaatsen in gebruik, is er 530 liter ter beschikking. In normale toestand, met enkel de tweede zetelrij in gebruik en zitplaats 6 en 7 neergeklapt, loopt dat al op tot 615 liter.
De traditionele achterbank laat zich vanzelfsprekend neerklappen met een vlakke laadvloer tot gevolg. Je hebt dan 914 liter ter beschikking tot aan de onderste rand van de zijruiten, 1837 liter tot aan het dak.
Het gereden testexemplaar was ook voorzien van een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak (+ €1695.-) wat het ruimtelijke effect in het interieur alleen nog maar vergroot. Het dak kan op een zogenoemde ventilatiestand worden gezet, of geheel worden geopend.