Optimaal ruimtegebruik
De redacteur die de nieuwe Crafter aan een test onderwerpt, heeft de nodige kennis van zowel de vorige generatie Volkswagen- als Mercedes-Benz-variant van deze auto. Hoewel het design van de buitenzijde een hoop doet voor een auto als deze, is het vooral het interieur dat onderscheid biedt voor degene die een auto als deze gaat rijden. Waar de vorige generatie nog écht in al zijn genen een bedrijfswagen was, is de nieuwe Crafter meer dan ooit geïnspireerd door de succesvolle andere auto's van het merk. Uiteraard ziet het geheel er nog steeds onverwoestbaar uit, maar zijn de klokken, het stuur en de knoppen bijna hetzelfde als die in een gemiddelde Golf. Maar het is vooral het centrale multimediascherm dat indruk maakt in deze klasse. Hoewel het materiaalgebruik rondom dit touch-screen vooral hard en makkelijk schoon te maken is, is de snelheid en gebruiksvriendelijkheid van het scherm buitengewoon.
Ook de bediening van de rest van de knoppen én de versnellingspook zijn uitmuntend. Je vindt alles waar je denkt dat het zit en ook de pook is op een fijne hoogte geplaatst. Daarbij zitten zowel de bestuurder als de passagiers ruim, zelfs de persoon op de middelste stoel. Het interieur is voorzien van allerlei handige opbergmogelijkheden. Zo zijn er grote vakken net boven de voorruit en is de zitting van de voorbank op te klappen - al is dat laatste een optie. Bovenop het dashboard vind je zowel bekerhouders als opbergvakken. Hoewel het een optimaal gebruik van de ruimte is, is de bruikbaarheid beperkt. Dit komt niet zozeer door de grootte ervan, maar als je zaken - zoals de laadkabel van de telefoon - daar legt, weerspiegelen ze in de voorruit. Dit is behoorlijk ergerlijk, zeker als de zon schijnt.