Gemakkelijk, maar niet uitdagend
Zoals gezegd voegde Tesla een extra groot accupakket toe aan de 100D. Daarnaast is de auto verkrijgbaar met vierwielaandrijving. Dat maakt dat de auto - ondanks het enorme koppel dat direct ter beschikking staat - je een heel veilig gevoel geeft tijdens het rijden. In de respons op het stroompedaal voelt de auto nooit onrustig aan en bovendien nodigt de auto helemaal niet uit om het pedaal helemaal te planken. Alles voelt heel gemoedelijk en vertrouwenwekkend aan. De 100D is natuurlijk lang niet zo vlot als het performance-model, maar met een acceleratie van nul naar 100 in 4,3 seconden heb je nog steeds geen reden tot klagen.
De auto wordt snel naar de honderd getorpedeerd, maar dat is ook het enige spectaculaire aan het rijgedrag van de Tesla. Eenmaal op snelheid gekomen maakt de acceleratie veel minder indruk en op de snelweg voelt de auto lang niet zo koersvast aan als bijvoorbeeld een BMW 5 Serie. Dat wordt met name veroorzaakt door de lichte besturing; hoewel de bekrachtiging via het scherm is aan te passen naar sportief, merk je daar tijdens het rijden niet veel van. Je dient op lange rechte stukken te corrigeren en in bochten heb je soms geen idee wat er onder je gebeurt. Samen met het niet malse gewicht van meer dan 2.000 kilogram maakt dat de auto niet tot een bochtenridder. De wegligging is door het lage zwaartepunt natuurlijk goed, maar in bochten merk je dat het gewicht zich gaat zetten. De testauto is dan ook voorzien van smallere winterbanden en negentien inch wielen, want met de eerder gereden P90D die voorzien was van 21 inch sloffen speelde dat veel minder.