Hete adem in de nek
Met de update zijn ook de Autopilot en andere veiligheidsfuncties verbeterd. Je ziet rondom de koets van de auto verschillende, weggewerkte camera's, zoals in de deurstijlen en bij de richtingaanwijzer. Het overige verkeer wordt vervolgens geprojecteerd op het scherm achter het stuur en ook de rest van de omgeving wordt door de auto gelezen. Zo is de auto in staat om zelf in te halen en kan de Model S op de snelweg feilloos binnen de lijnen worden gehouden. In de praktijk merk je dat zelfs op wegen binnen de bebouwde kom de Model S zelf kan rijden, mits de infrastructuur erop berekend is. Bijvoorbeeld een vluchtheuvel wordt door het systeem nog niet herkend, één van de redenen waarom Tesla officieel de Autopilot alleen op de snelweg ondersteunt. En vanwege de wetgeving moet je altijd je handen aan het stuur houden, iets waar het systeem je ook behoorlijk indringend aan herinnert.
De Autopilot is altijd één van de pijlers van het merk Tesla geweest en op het gebied van zelfrijdende auto's heeft dat ook veel andere autoproducenten en toeleveranciers doen bewegen om de ontwikkeling van dergelijke systemen te versnellen. In de praktijk blijken de stuurhulp en inhaalfunctie ongeëvenaard, maar op het gebied van zelf afstand houden tot voorgangers zijn merken als Mercedes-Benz en BMW inmiddels met fijnere systemen gekomen. Tesla biedt met de facelift nu ook - eindelijk- een regensensor aan en daarnaast wordt de lichtbundel van de led-koplampen aangepast aan tegenliggers. Beide sensoren werken nog niet optimaal; de ruitenwissers worden vaak te laat aangezet en tegenliggers hierdoor nog wel eens verblind. Ook hier is de concurrentie verder, maar Tesla kennende kan dit gemakkelijk met een software-update worden opgelost.