Wachtend op aflossing
Maar waar Tesla echt punten pakt, is de theoretische actieradius, Met 632 kilometer komt de auto verder op een lading dan veel benzineauto's op een tank brandstof. In de praktijk blijk je ongeveer 400 kilometer ver te komen en daarvoor hoef je geen enkele moeite te doen. Gewoon met het verkeer meerijden en de maximumsnelheid aanhouden is voldoende. Voor het bijladen kun je nog steeds gratis terecht bij Tesla superchargers. Let wel goed op welke laadpaal je kiest, want de laadsnelheid varieert enorm per paal. Zo hadden wij tijdens de test bij de ene supercharger een laadsnelheid van 150 kilometer per uur, terwijl een andere lader op dezelfde locatie ruim 500 kilometer per uur aantikte. Dat scheelt dus behoorlijk wat laadtijd.
De actieradius is onovertroffen en het gemak waarmee de Model S te rijden is formidabel. Maar er zijn kapers op de kust, want Jaguar zet zeer binnenkort de I-Pace in de showroom en ook die komt honderden kilometers ver op een lading. Bovendien vindt de Nederlandse regering het vanaf 2019 wel welletjes met de lage bijtelling op dikke bolides en sponsort alleen nog tot 50.000 euro aan fiscale waarde, waarover vier procent mag worden bijgeteld. In het geval van de test-Tesla betekent dat dat je over de overige 75.000 euro gewoon 22 procent moet bijtellen: Een flinke kostenverhoging ten opzichte van de huidige situatie. Voor nu heeft de Model S nog even het rijk alleen, maar naar de komst van de Model 3 wordt reikhalzend uitgekeken.
- Fenomenaal rijbereik
- Enorme binnenruimte
- Warme uitstraling interieur
- Lichtopbrengst koplampen
- Regensensor en grootlichtassistent niet zo accuraat
- Nog maar een paar maanden profiteren