SsangYong Rexton e-XDi 220 Diesel Quartz

- 30 maart 2018

Meer Europees dan ooit

Nadat eind jaren '90 de Musso en Korando van het strijdtoneel verdwenen, kozen de Koreanen een designstijl die niet erg gewaardeerd werd door de Europese consumenten. Vooral de Actyon deed de wenkbrauwen sterk fronzen. Zijn coupé-achtige daklijn bleek een stap te ver, maar gezien het succes van auto's als de X6 en GLE Coupé lijkt de SsangYong zijn tijd ver vooruit te zijn geweest. Met het ontwerp van de nieuwe Rexton is wat minder risico genomen. Toch is hij onderscheidend en zeker van voren gezien herkenbaar als een SsangYong. Het ietwat hoekige lijnenspel - met dik aangezette wielkasten - van de Tivoli is goed terug te zien in de grootste SsangYong op de Nederlandse markt.

Het moet gezegd, de tweede generatie van de Rexton ziet er prima uit. Vooral schuin van voren is het een 'dik' aandoende SUV met genoeg karakter. De achterzijde is wat anoniemer dan de rest van de auto. Er lijkt wat leentjebuur te zijn gespeeld bij andere merken, waarbij goed gekeken is naar de Sorento van landgenoot Kia. De door ons gereden auto is voorzien van de optionele treeplanken. Het geeft een wat stoerder aangezicht, maar erg praktisch is het niet. Vooral als het weer niet zo goed is of nadat je met de auto flink door de blubber hebt gereden, is het risico op een vieze broek groot. Door de forse buitenmaten - 4.85 meter lang en 1.96 meter breed - lijken de 18 inch grote wielen wat aan de kleine kant. De wielkasten worden op het oog niet goed genoeg gevuld, maar gelukkig staan 20 inch wielen op de optielijst en is dát dus een echte aanrader.

181 pk
420 Nm
185 km/h
0,0 s
9,0 (8.3) l/100km
218 g/km
G
22%
€ 26.890
€ 32.750
€ 600 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
  • Renault Trafic 2.0 EDC L2H1 Luxe

  • Toyota ProAce Verso 2.0 D-4D 122 pk Automaat Dynamic

  • Opel Vivaro 2.0D 150 L3H1 Innovation

  • Mercedes-Benz Vito 114 CDI 7G-Tronic Dubbelcabine Lang

  • Citroën Jumpy 2.0 BlueHDi 150 S&S Club

  • Nissan NV300 1.6 dCi 145 Crew Cab Optima L2