Feestje op wielen
De sportieve nieuwe Ford heeft een naam hoog te houden in het hete B-segment. De vorige Fiesta ST had minder vermogen dan directe concurrenten, maar werd veelal geprezen om zijn scherpe rijgedrag. Nu dat vermogen is rechtgetrokken met auto's als de Clio RS en Polo GTI zou het totaalpakket helemaal verbluffend moeten zijn. En eerlijk is eerlijk, de ingenieurs van Ford hebben een waar huzarenstukje afgeleverd. De auto is enorm direct in de besturing en geeft je het volle vertrouwen om een bocht aan te snijden. Al voordat je de bocht ingaat, weet je al dat dit op een goede manier gaat eindigen. Bandengepiep komt zelden voor en de auto lijkt wel aan de weg te kleven.
We zouden je nóg een reden geven dat we de driedeurs versie bij de introductie reden: dit was de enige beschikbare auto die voorzien is van het optionele Performance Pack. Dit 950 euro kostende pakket bevat onder andere het Quaife mechanische sperdifferentieel, dat de kracht van de motor optimaal weet te verdelen over de aangedreven wielen, om zo strak mogelijk de bocht door te komen. Dit voorkomt dat onderstuur optreedt, want het wiel dat de meeste kracht nodig heeft, krijgt dit ook en het binnenste wiel wordt afgeremd, waardoor de auto als het ware door de bocht getrokken wordt. Dit blijft natuurlijk een theoretisch praatje, maar in de praktijk blijkt echt dat je met de Fiesta ST zonder nervositeit de bochtige routes aan kan gaan. Naast het sperdifferentieel biedt het Performance Pack donkergetinte koplampen en een Launch Control, waardoor wegsprinten bij het verkeerslicht zeer gecontroleerd en zo efficiënt mogelijk gaat.
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta Active 1.0 EcoBoost 100
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura