Kart met vijf deuren
De eerder opgesomde uiterlijkheden zijn mooi meegenomen, maar de échte liefhebber koopt de MINI Cooper S voornamelijk vanwege zijn voortreffelijke rij-eigenschappen. Het kartachtige gevoel is ook in de vijfdeurs variant overeind gebleven. Je kunt er heerlijk mee gooien en smijten. Met de meest rechter tuimelschakelaar op de middenconsole kun je de rijmodus aanpassen. Hierbij kun je kiezen uit GREEN, MID of SPORT. Wanneer je van instelling verandert, licht het interieur even kort op in de kleur van de geselecteerde stand. Bij GREEN kleurt het interieur kortstondig groen, bij MID geel en bij SPORT rood. Het verschil tussen de instellingen komt het meest naar voren in de gasrespons, de demping en het stuurgevoel. In de normale modus is de Cooper S al tamelijk stug en hangt hij lekker aan het gas. Activeer de sportmodus en het onderstel wordt plankhard, de stuurbekrachtiging krijgt meer gewicht en je stuift er bij de minste aanraking van het gaspedaal vandoor. Wij lieten hem het grootste deel van de tijd in MID staan. Deze instelling is voor dagelijks gebruik verreweg het meest geschikt, langere afstanden afleggen is dan ook prima te doen. De sportmodus heeft eigenlijk alleen echt meerwaarde op snaarstrakke B-wegen.
Het twee liter grote turboblok brengt een lekker rauw en vol geluid voort, bij het schakelen hoor je plofjes uit de uitlaat knallen. De zeventraps Steptronic-transmissie met dubbele koppeling sluit naadloos aan bij het karakter van de Cooper S. De bak voelt de bestuurder goed aan en schakelt bij normaal gebruik zeer vloeiend. Wanneer je de pook een tikje naar links geeft, kun je zelf schakelen met de flippers achter het stuur. Hierbij reageert de bak bliksemsnel op je input, waardoor het een feest is om door de versnellingen heen te jagen. Gezien het prestatiepotentieel van de Cooper S hadden de remmen echter wel wat bijteriger gemogen. Je moet het pedaal vrij ver intrappen om serieus te vertragen. Dit neemt niet weg dat het een feest is om binnenweggetjes op te zoeken met de Cooper S. Hij lijkt ervoor te zijn gemaakt. Maar ook op de Autobahn slaat de 192 pk sterke S absoluut geen modderfiguur. Door de zevende versnelling blijft het toerental ook bij hoge snelheden laag en kun je prima cruisen zonder dat het motorgeluid op lange stukken hinderlijk wordt. Het verbruik is wel vrij fors. Dankzij de lange stukken Autobahn en het genieten op B-wegen, komt het testverbruik uit op een gemiddelde van 8,8 liter per 100 km. Op de Nederlandse snelwegen en met een wat meer gematigde rijstijl zul je wellicht dichter bij de opgegeven waarde van 5,6 liter per 100 km komen. Met een auto die aan alle kanten rijplezier ademt, lijkt ons dat alleen een schier onmogelijke opgave.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
DS 4 E-Tense 225 Rivoli
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
Audi A3 Sportback 35 TFSI S Edition
Hyundai i30 Fastback N 2.0 T-GDI N2
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
2020 - Mini Electric 32,6 kWh Charged
2015 - MINI Cooper 5-deurs
2014 - MINI Cooper S Chili
2010 - MINI Cooper D 1.6 16V Chili
2010 - MINI John Cooper Works World Championship 50
2009 - MINI Cabrio Cooper Chili
2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili
2006 - MINI Cooper Cabriolet 1.6 16v Chili
2006 - MINI Cooper 1.6 16v Chili