Talrijke opties
Duitse merken zijn berucht om hun dure en omvangrijke optielijsten. MINI vormt geen uitzondering op die regel. Onze testauto was voorzien van ongeveer twee A4'tjes aan opties, waardoor de cataloguswaarde uitkomt op een niet misselijke 50.197 euro. Dat is een boel geld. Aan de andere kant is het inmiddels lang geen geheim meer dat MINI's duur zijn. We hadden ook wel echt het gevoel dat we in een auto reden van 50 mille. De afwerking van het interieur is zeer goed en je bent werkelijk van alle gemakken voorzien. Adaptieve cruisecontrol, head-up display, adaptieve LED-verlichting, parkeerassistent, stoelverwarming, het eerder aangehaalde 8,8-inch touchscreen met geavanceerde connectiviteit en audio van Harman Kardon; dit is zomaar even een greep uit de opties die op deze Cooper S zaten. Het zijn allemaal zaken die je niet per sé nodig hebt, maar die het leven wel een stuk aangenamer maken. Op en top premium, dus.
Wel is er een kanttekening te plaatsen bij het functioneren van de adaptieve cruisecontrol. Om te beginnen is de maximale snelheid waarop je hem in kunt stellen vastgesteld op 140 km/h. In Nederland is dit niet zo'n groot probleem, maar het was toch fijn geweest als deze maximumsnelheid van de cruisecontrol iets hoger was. Zeker omdat we weten dat BMW een dergelijk systeem gewoon in huis heeft. Daarbij stopte het systeem af en toe gewoon met werken. Met name met zware regen heeft hij behoorlijk veel moeite, maar ook onder normale omstandigheden gaf hij er een enkele keer de brui aan. Met een meerprijs van 160 euro is het weliswaar niet de meest dure optie, maar juist omdat de rest van de auto zo goed is, valt de matige werking van de adaptieve cruisecontrol des te meer op.
Error loading images. One or more images were not found.