Comfortabel en gebalanceerd
Bij de introductie in Frankrijk ligt er een 1.0 EcoBoost motor met maar liefst 140 pk in het vooronder van de Fiesta Active. Onderin het toerengebied voelt de auto niet heel anders dan de minder potente varianten van de éénliter, maar wanneer je de auto echt op zijn staart trapt merk je dat auto een stuk sneller is. Deze motorisering is voor Nederland niet interessant en daarom niet leverbaar, zodat we in eigen land nogmaals met de auto op pad gaan.
Nu voorzien van de driecilinder 1.0 EcoBoost met 100 pk. In Nederland heb je simpelweg niet meer nodig om goed met het verkeer mee te komen. De auto reageert pittig op het intrappen van het gaspedaal, maar klinkt daarbij heel beschaafd. Ten opzichte van de hatchback dien je maar liefst 100 kilo bij het gewicht op te tellen en toch heb je hier tijdens het rijden geen last van. De auto voelt robuust aan en laat zich zeer gemakkelijk bedienen. De schokdempers zijn aangepast om ook ruigere ondergronden goed te kunnen verwerken. We zijn netjes op de gebaande paden gebleven, maar ook dan merk je het verschil.
De Active komt een stuk comfortabeler over, doordat oneffenheden in het wegdek minder hard worden doorgegeven aan de inzittenden dan bij de Fiesta Titanium. Verlies je daarmee rijplezier? Het is overduidelijk dat je minder meekrijgt van wat er onder je gebeurt dan bij de gewone hatchback. Die laatste staat dan ook als echte sportieveling van het segment te boek. Veel consumenten die in de markt zijn voor een compacte cross-over zijn daar niet naar op zoek en zo kunnen wij ons voorstellen dat het comfortabele en meer gebalanceerde rijgedrag van de Active veel mensen kan bekoren. Dat merk je ook in het stuurgevoel, want het stuurgedrag is een stuk minder direct.
Het maakt de Active een wat tammere, maar ook beter uitgekristalliseerde versie van de Fiesta: zeker niet afwachtend en nog steeds voldoende feedback gevend, maar niet zo snaarstrak en sportief afgesteld als de hatchback.
Mazda CX-3 SKYACTIV-G 6-MT Luxury
Volkswagen T-Cross 1.0 TSI Life
Seat Arona 1.5 TSI FR Business Intense
Jeep Renegade 1.0 GSE T3 Limited
Kia Stonic 1.0 T-GDI 120 pk DynamicLine
Citroën C3 Aircross Puretech 110 EAT6 Shine
Hyundai Kona 1.0 T-GDI Premium
Opel Crossland X 1.2 Turbo Innovation
Opel Mokka X 1.4 Turbo Innovation
Peugeot 2008 1.2 PureTech 130 GT-Line
2022 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid Active Vignale
2018 - Ford Fiesta ST 1.5 EcoBoost ST-3
2017 - Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Titanium
2013 - Ford Fiesta 1.0 80pk Titanium
2013 - Ford Fiesta ST 1.6 EcoBoost ST-2
2012 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic Lease Titanium
2010 - Ford Fiesta 1.6 TDCi ECOnetic
2009 - Ford Fiesta 1.6 Sport
2008 - Ford Fiesta 1.4 16V Titanium
2006 - Ford Fiesta 1.3i Futura