Snel en standvastig
Met 204 pk en 395 Nm koppel kun je prima aankomen bij een opschepfeestje aan de bar. Bovendien is dat vermogen en koppel bijna direct beschikbaar, zodat de e-Niro absoluut vlot aanvoelt. Je hebt zelf in de hand of je een beroep op het volledige vermogen wilt doen. De Kia heeft vier rijmodi, te weten Normal, Sport, Eco en Eco+. In Normal reageert de auto al lekker enthousiast, maar in Sport wordt ook de besturing wat zwaarder en heb je nog meer rijbeleving. Zet je de rijstand op Eco of Eco+, dan gaat het je erom zo ver mogelijk met de acculading te komen. Die laatste stand zouden wij overigens alleen in de stad aanraden, want als je boven de 90 kilometer per uur komt, gaat er een irritant alarmgeluid af. In beide standen is de auto minder happig op commando's van het stroompedaal, maar het kan wel meer dan 100 kilometer aan actieradius schelen ten opzichte van de rijmodi Normal en Sport.
Met de flippers achter het stuur kun je instellen hoeveel de auto op de motor afremt als je het stroompedaal loslaat. Deze recuperatie zorgt ervoor dat stroom weer opgeslagen wordt in de accu's. Je kunt er ook voor kiezen om dit helemaal uit te zetten, zodat de auto lang uitrolt. In totaal zijn er vier standen, van nul tot drie, waarbij je in niveau twee en drie het rempedaal bijna niet zult aanraken. De e-Niro benut de voordelen van de elektrische auto volledig: naast het hoge en direct beschikbare koppel is het accupakket laag geplaatst. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt en een prima wegligging in de bochten. Overhellen wordt tot een minimum beperkt en net na een bocht accelereer je er gemakkelijk weer uit. Het blijft voor de voorwielen wel lastig om al dat vermogen goed op het asfalt over te brengen. We merkten dat je met beleid moet accelereren, want op lagere snelheid heb je anders grote kans op wielspin.
Op de snelweg stelt de auto niet teleur. Tussensprintjes blijven snel aanvoelen en de begrensde topsnelheid van 170 kilometer per uur is zo bereikt. Op hogere snelheid verbruikt een elektrische auto flink meer stroom, maar ook na een rit over de Franse tolwegen liep de actieradius niet overdreven hard terug. Uiteraard moeten we gedurende een langere tijd in Nederland testen om tot een gedegen praktijkverbruik te komen, maar onze inschatting is dat je onder normale omstandigheden zo'n 380 kilometer ver komt. Ga je meer je best doen, dan ligt het WLTP-testverbruik van 455 kilometer echt wel in het verschiet.
Lexus UX 300h F-Sport Design
Smart 1 200 kW Premium
Citroën ë-C4 50 kWh 136 Shine
Toyota C-HR 2.0 High Power Hybrid Bi-Tone
DS 3 Crossback PureTech 155 EAT8 La Premiere
Opel Grandland X 1.2 Turbo Online Edition
MINI Countryman Cooper Serious Business
Opel Ampera-e 60 kWh Launch Executive
Audi Q2 1.4 TFSI S-line
Renault Kadjar TCe 130 Bose