Dag diesel?
Zoals we in de inleiding al aangaven is de relatie tussen dieselmotoren en Volvo aan het afbrokkelen. Of liever gezegd: al zo goed als beƫindigd. Met het huidige gamma kun je in bijna iedere nieuwe Volvo nog een dieselmotor krijgen, maar de nieuwe S60 moet het bijvoorbeeld al zonder stellen. De gehele tendens rondom sjoemeldiesels en milieuzones heeft voor een versnelde afbreuk van het marktaandeel van de olieverstoker gezorgd en in Nederland zien we de populariteit van dieselmotoren ook sterk teruglopen. Hogere brandstofprijzen doen het omslagpunt waarop diesel voordeliger wordt verder oplopen. Toch gaan we tegen beter weten in nog even met een Volvo-diesel op pad, nu het nog kan.
Om vervolgens tot de conclusie te komen dat de tweeliter dieselmotor en de XC40 niet direct een goede match zijn. Met zijn 150 pk en 320 Nm weet de motor van de testauto geen strepentrekker te maken. Dat past ook helemaal niet bij de auto, want die gedijt het beste bij een rustige rijstijl en daar ga je automatisch in mee. Wat vervelender is, is dat de motor behoorlijk rumoerig is. Vooral bij het starten en op lage snelheid dreunt de motor behoorlijk door in het interieur. Dat doet afbreuk aan het verder zeer comfortabele rijgedrag. De auto helt misschien bovengemiddeld over in bochten, maar weet met zijn directe besturing en - optioneel - instelbare dempers een heel evenwichtig rijgedrag te bieden. Voor lange ritten is de auto absoluut te porren en dan is het wel weer fijn dat je met de diesel op een bescheiden verbruik van 1 op 16 uitkomt. Met een volle tank haal je mooi meer dan 800 kilometer en dat zijn waarden die je bij een benzinemotor niet snel zult halen.
Ook op het gebied van veiligheid weet de auto punten te scoren. Zo is er een bulk aan assistentiesystemen aanwezig die de auto binnen de lijnen houden, waarschuwen voor medeweggebruikers in de dode hoek en bovendien in de file de auto laten stoppen en weer optrekken. Geen zaken die de directe concurrenten niet weten te bieden, maar in de Volvo werkt het allemaal - net als de adaptieve cruise control - zeer gemakkelijk en doeltreffend, zonder bemoeizuchtig over te komen.
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh Extra Rijbereik
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+