Rooskleurig
De XC40 opereert in het hogere C-segment van de crossovers en dat zie je direct terug in de aanschafprijs. De geteste dieselmotor is er alleen met achttraps automaat en dat is geen straf. De bak doet uitstekend zijn werk, maar daarmee is de vanafprijs van de combinatie met bijna 46 mille geen prijspakker. Als Inscription loopt de vanafprijs verder op tot zo'n 50.000 euro. Zaken als lederen bekleding en navigatie zijn dan standaard aanwezig. Benzineversies zijn een stuk goedkoper: de 163 pk sterkte T3 benzinemotor is met net geen 40.000 euro de instapper. Voor de achttraps automaat betaal je 2.000 euro meer en vierwielaandrijving is alleen in combinatie met de krachtigere T4 (190 pk) en T5 leverbaar. Met de T5 Twin Engine biedt Volvo een sterke en relatief voordelige optie. De plug-in hybride kost minstens 47 mille, maar weet daar 263 pk, vierwielaandrijving en een complete uitrusting tegenover te zetten.
Met de XC40 is Volvo goed vertegenwoordigd in het compacte SUV-segment. De auto heeft een eigen identiteit, biedt een mooi interieur en is ook nog eens praktisch. De titel Auto Van Het Jaar 2018 heeft de XC40 al in de pocket, maar door het geboden totaalpakket en (semi-)geƫlektrificeerde aandrijflijnen zien ook de komende jaren er rooskleurig uit.
- Praktisch
- Mooi interieur
- Onderscheidend uiterlijk
- Duur met opties
- Aanwezige dieselbrom
- Onduidelijk beeld parkeercamera's
Nissan Qashqai e-POWER N-Design
smart hashtag 3 66 kWh Brabus
Toyota Corolla Cross 2.0 Hybrid Executive
Mazda CX-5 e-Skyactiv G 194 AWD Takumi
Renault Austral e-Tech 200 Techno Esprit Alpine
Alfa Romeo Tonale 1.5T Hybrid Veloce
Mercedes-Benz EQB 250 AMG Line
Mercedes-Benz EQA 250 Premium Plus
Ford Mustang Mach-E AWD 98 kWh Extra Rijbereik
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI DSG-7 R-Line Business+