Mazda 6 MPS

Arno Lommers - 15 augustus 2006

Het interieur

Omdat de toekomstige koper zijn keuze tussen de Mazda6 MPS en zijn concurrenten meer zal laten afhangen van het motorkarakter en rijeigenschappen ga ik deze keer niet te veel in op zaken als opbergvakjes en knopjes die nét op een verkeerde plaats zitten. Als je eenmaal geraakt bent door de manier van rijden ga je daar op den duur minder op letten en ontstaat er een vorm van gewenning.
In het interieur meer luxe dan sportiviteit. Dat hadden de mensen van Mazda toch anders aan moeten pakken, want enkel dikkere stoelen en een snelheidsmeter die tot 280 km/h loopt zijn niet genoeg. O ja, een zilverkleurig randje op de pookknop en aluminium pedalen horen er ook nog bij, maar dan nóg kom je er niet. Het geheel zou meer de prestaties van de auto uitstralen als er in ieder geval aluminium decorlijsten in plaats van dit plastic met pianolak-look was gebruikt en de stoel bijvoorbeeld met alcantara bekleding met een kleurig stiksel waren bekleed.

Maar buiten dit alles valt er wel goed te leven in de auto. De standaard met leer beklede stoelen zitten stevig en geven een goede steun. De bestuurdersstoel is elektrisch verstelbaar (mét geheugen!), maar de hoogte verstelling is hiermee niet goed in te stellen. Ook zou de stoel dieper bij de grond mogen staan voor een sportieve zithouding. Nu is de zithoogte meer afgestemd op de langere Japanner, en dat is op ons continent gelijk aan een lengte net onder modaal, zo’n 1,70 meter zeg maar. De passagiersstoel is handmatig verstelbaar, maar niet in hoogte.

Luxe genoeg in deze topversie. De meest opvallende zaken betreffen de bediening van de radio met Bose-soundsysteem en 6 cd-wisselaar en cruise control op het stuurwiel, volautomatische airco (niet in twee zones helaas) en last but not least een geïntegreerd DVD-navigatiesysteem met afstandsbediening, dat overigens wel wat studie vereist. De testauto is voorzien van alle opties, namelijk metallic lak ter waarde van € 645 en een elektrisch schuif-/kanteldak dat voor € 1.500 in de prijslijst staat. Buiten het feit dat Mazda nooit scheutig is geweest met optielijsten geeft dit wel aan dat zo goed als alles wat je tegenwoordig mag verwachten aan uitrustingsitems standaard aanwezig is. Als accessoire zijn bijvoorbeeld nog sportspiegels en een aluminium tankdop verkrijgbaar.
Dat de MPS prima als gezinsauto kan dienen wordt duidelijk op de achterbank. Hier is de ruimte gewoon in orde. Niet zo krap als een Alfa 159, maar ook weer niet zo ruim als een Volkswagen Passat. De kofferruimte meet 455 liter en is in de MPS niet uit te breiden door middel van een in delen neerklapbare achterbank. Achter de achterbank zit namelijk een versteviging ten gunste van het weggedrag van deze sportieveling. Op de hoedenplank is de zevende speaker van het soundsysteem geplaatst, die in de kofferruimte overigens niet optimaal is afgewerkt. Oppassen dus tijdens de vakantie met het volstouwen

260 pk
380 Nm
240 km/h
6,6 s
onb (10.2) l/100km
245 g/km
G
22%
€ 23.995
€ 47.895
€ 878 / maand
€ 222 - € 254 / kwartaal
  • Volvo 850 T-5R

  • Lexus IS 220d Business

  • Skoda Superb 2.0 TDI Elegance

  • Opel Insignia 2.0 Turbo Cosmo

  • Jaguar X-Type 2.2D

  • Volkswagen Passat CC 1.8 TSI

  • Volvo S60 2.4D Edition

  • Mercedes-Benz C-Klasse C200 CDI BlueEFFICIENCY

  • BMW 3 Serie 320i Executive

  • Ford Mondeo 2.0 TDCi Titanium X-Pack

  • 2019 - Mazda 6 2.5 SkyActiv-G 194 6AT Signature

  • 2015 - Mazda 6 Sportbreak SkyActiv-G 145 TS+

  • 2013 - Mazda 6 2.0 SkyActiv-G GT-M

  • 2013 - Mazda 6 SportBreak SkyActiv-D 2.2 150pk TS+ Lease Pack

  • 2010 - Mazda 6 SportBreak 2.2 CiTD Mid Power

  • 2009 - Mazda 6 2.0 S-VT TS

  • 2008 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD Business

  • 2006 - Mazda 6 SportBreak 2.0 CiTD DPF Touring