Mercedes-Benz V-klasse V300d 4Matic Exclusive

Max Veldhuis - 24 april 2019

Multifunctionele luxe

Wanneer we het portier van de V-klasse openen, is het ook grotendeels een feest van herkenning. Het interieur is namelijk, net als het exterieur, slechts licht geretoucheerd. Nieuw zijn de ventilatieroosters met het turbine-achtige ontwerp en er zijn verschillende soorten sierlijsten en bekleding toegevoegd om de V-klasse verder op smaak te kunnen brengen. Wat echter wel in negatieve zin opvalt, is dat de onderkant van het dashboard en de deuren is uitgevoerd in hard, glimmend plastic. In een bedrijfswagen kan dit nog functioneel zijn, maar in een auto die bedoeld is voor premium personenvervoer misstaat het behoorlijk. Ook heeft Mercedes-Benz er bewust voor gekozen om de V-klasse nog niet te voorzien van het nieuwe MBUX. Das Haus vond de extra ontwikkelingskosten die met de implementatie van het nieuwe systeem gepaard zouden gaan te veel van het goede. Het COMAND-systeem werkt nog steeds prima, maar begint onderhand ouderwets aan te doen wanneer je het vergelijkt met de andere multimediasystemen die op de markt zijn. Als bestuurder zit je verder goed. De stoel is comfortabel, veelzijdig in te stellen en de zitpositie is rechtop en hoog; precies wat je verwacht van dit type auto. Hierdoor heb je goed overzicht en is het op lange afstanden zeer prima uit te houden. Wel is het zo dat de armleuningen iets te breed zijn opgesteld ten opzichte van de stoelen. Flexibele armsteunen die direct aan de stoelen gemonteerd zijn, zoals bij de Volkswagen Transporter het geval is, zouden het comfort nog meer verhogen.

De V-klasse is een auto die volledig naar eigen smaak ingericht kan worden. Wil je twee banken achter elkaar? Geen probleem. Twee luxe, elektrisch verstelbare fauteuils die ook nog eens te verkoelen en verwarmen zijn? Wordt geregeld. De mogelijkheden tot maatwerk zijn te danken aan de rails in het interieur, waarop verschillend meubilair gemonteerd kan worden. Deze flexibiliteit maakt dat de V-klasse een breed publiek kan aanspreken. Het kan een ideale vakantie-auto zijn, maar ook voor VIP-vervoer is hij uitermate geschikt. Onze testauto is voorzien van vier conventionele stoelen achterin, die op de tweede zitrij verwarmd en geventileerd zijn. Boven de achterste zitrijen bevinden zich twee grote glazen dakpanelen die zorgen voor een mooie lichtinval in het interieur. Daarnaast is er voor het nodige auditieve vermaak een formidabel audiosysteem van Burmester gemonteerd. Om de drankjes op temperatuur te houden, is de bekerhouder desgewenst te verkoelen of te verwarmen. Ook zijn er meer dan voldoende oplaadmogelijkheden voor mobiele telefoons en andersoortige elektronica. Wat luxe betreft kun je het zo gek maken als je het zelf wilt in de nieuwe V-klasse. Voor ieder wat wils.

239 pk
500 Nm
214 km/h
8,6 s
8,9 (6.5) l/100km
179 g/km
D
22%
€ 70.784
€ 122.103
€ 2.239 / maand
€ 596 - € 643 / kwartaal
    • 2024 - Mercedes-Benz EQV 300 Avantgarde

    • 2020 - Mercedes-Benz EQV 300 L2

    • 2014 - Mercedes-Benz V-Klasse V250 BlueTEC Lang Edition 1