Een echte reisauto
De meest ingrijpende verandering van de facelift vinden we onderhuids in de vorm van een nieuwe dieselmotor en de 9G-Tronic automaat. De diesel is leverbaar als 220d, 250d en 300d. Wij rijden met de V300d 4Matic. Het vermogen van deze variant bedraagt 239 pk en 500 Nm koppel. In combinatie met de negentraps automaat en de vierwielaandrijving ontstaat er een zeer soepele en geraffineerde rijervaring. De motor is mooi stil en het typische 'tokkelen' van een diesel blijft grotendeels achterwege. Bij de 220d is dit wel wat prominenter aanwezig omdat deze motor harder moet werken om de V-klasse voort te bewegen. Dankzij de vierwielaandrijving heb je altijd voldoende grip en kan de V-klasse zijn vermogen goed kwijt. Wel is het zo dat je als Nederlandse koper ook prima uit de voeten zult kunnen met de reguliere achterwielaangedreven variant. De 9G-tronic automaat draagt verder bij aan het verwezenlijken van een zijdezachte rijervaring. De automaat schakelt onmerkbaar en lijkt altijd het juiste verzet klaar te hebben. In sommige situaties komt het wel voor dat de bak merkbaar een paar verzetten terug moet schakelen voordat de acceleratie ingezet kan worden, maar wanneer je niet te abrupt vol op het gas gaat valt dit alleszins mee. Met de 'Dynamic Select'-knop kun je de rijmodi aanpassen, maar dit heeft alleen effect op de gasrespons en de bak. De besturing en de demping hebben een vaste instelling, tenzij je kiest voor het 'Agility Control'-onderstel. De V-klasse komt het beste tot zijn recht wanneer je hem in 'Comfort' rijdt. Door het hoge koppel bij lage toeren komt de auto het beste tot zijn recht bij lagere toerentallen en een rustige rijstijl.
De V-klasse ligt prima op de weg voor zijn formaat en type auto. Je merkt wel dat je met wat gewicht onderweg bent, maar het overhellen blijft beperkt en de demping houdt een mooi midden tussen soepel en sportief. Wanneer je bochten scherp en snel instuurt, begint hij wel over de voorwielen te glijden, maar dat is niet meer dan logisch. De V-klasse is ook niet bedoeld om dynamisch te zijn. Wanneer je gewoon een normale rijstijl aanhoudt, heb je met de V-klasse echt niet het idee dat je met een 'busje' onderweg bent. De besturing geeft een mooie progressieve tegendruk en de V-klasse is in de bochten prima te plaatsen.
Aan boord zitten desgewenst verscheidene hulpsystemen die je helpen bij het rijden. Hieronder behoren onder andere een actieve remassistent en grootlichtassistent, welke nieuw zijn voor de facelift. Verder is de V-klasse onder meer voorzien van dodehoekhulp, rijbaanassistent en adaptieve cruisecontrol. Deze systemen werken prima, alleen is de V-klasse niet leverbaar met stuurassistentie. Bij de rijbaanassistent en de dodehoekhulp grijpt de auto dus niet zelf in. Ook is de trilling die het stuur geeft wanneer je een rijbaan overschrijdt vrij nadrukkelijk hoorbaar voor de passagiers. Mercedes heeft dit verfijnder opgelost in de rest van haar modellen. Desondanks is het fijn dat deze comfortverhogende features leverbaar zijn. Ze maken van de V-klasse een nóg fijnere auto voor de veel- en langeafstandsrijder.