Alles heeft een prijs
De V-klasse is als particulier geen goedkope auto in de aanschaf. Hij is verkrijgbaar vanaf 70.784 euro (40.590 euro excl. BTW en BPM) als 220d met korte wielbasis. Voor de 300d met 4Matic en lange wielbasis ben je in Nederland minimaal 88.198 (48.139) euro kwijt. Bestel je hem zonder vierwielaandrijving, dan gaat er opeens 13.000 euro van dit bedrag af, waardoor je voor de lange variant met de sterkste motor slechts 5.000 euro meer kwijt bent dan het basismodel. Voor de zakelijke rijder is het prijsverschil zelfs met vierwielaandrijving al zeer gering. Aangezien de 300d een stuk fijner rijdt en flink meer vermogen biedt dan de 220d, is deze meerprijs relatief bescheiden en absoluut het overwegen waard.
Waar wel fors geld voor neergeteld moet worden, zijn de opties. Allereerst is er de keuze uit vier 'lines', oplopend in luxe: 'Avantgarde', 'Edition', 'Avantgarde Edition' en 'Exclusive'. Standaard is de V-klasse onder meer voorzien van een regensensor, cruise control en de 9G-tronic automaat. In principe zijn alle opties ook los te bestellen op de standaarduitvoering, maar wanneer je gaat voor de 'Exclusive' zijn opties als het panoramadak, elektrisch bedienbare schuifdeuren, Burmester Audio, adaptieve cruisecontrol en een parkeerassistent al inbegrepen. Je kunt zelf bepalen hoe gek je het wil maken, maar onze testauto gaat in Nederland inclusief BTW en BPM bijvoorbeeld al ruim over de 100.000 euro heen. Daar krijg je veel auto voor terug, maar het is en blijft serieus geld. De V-klasse zal dus nog steeds voornamelijk interessant zijn op grijs kenteken of voor de taximarkt.