Vlotter dan ooit
Toen de Auris op de markt verscheen, moesten we best even wennen aan die naam. Met de benaming van de hatchback moest de auto beter tussen de andere modellen van Toyota te plaatsen zijn. Een stiekeme andere reden was toch ook dat het imago van de Corolla in die dagen niet heel sprankelend was. Noem de oude Corolla gerust saai, met als gevolg een vrij oud koperspubliek. Niet dat dit imago met de eerste Auris direct revolutionair anders werd, want ook dit model was behoudend vormgegeven. Maar met de hybridetechniek wist de auto de zakelijke en daarmee jongere rijder te verleiden. Dat was al helemaal het geval met de tweede en voorlopig laatste Auris. Door het bijtellingsvoordeel en de aanwezigheid van een stationwagon in het gamma wist de auto in groten getale de Nederlandse wegen op te komen. Bovendien was de auto een stuk vernieuwender ontworpen en dat is precies de lijn die met de nieuwe Corolla wordt doorgezet.
We moeten het uiterlijk van onze testauto natuurlijk objectief omschrijven, maar wat een plaatje heeft Toyota van deze auto weten te maken. Bijna agressief knalt de auto je netvlies op. De two tone lakkleur met zijn rood en zwart draagt daar natuurlijk aan bij, maar ook in een effen exterieurkleur weet de auto gestroomlijnd en vernieuwend over te komen. De met kunststof dichtgemaakte ''luchtopeningen'' en chromen sierstukken die als uitlaat door het leven moeten gaan, zijn slechts kleine smetjes op een fraai ontwerp. Je zou hoogstens kunnen stellen dat de testauto met zijn kleurencombinatie wel heel uitgesproken is voor een verder vrij ingetogen kantoorparkeerplaats.
Opel Astra 1.2 Turbo 130 Ultimate
Cupra Born 58 kWh Performance One 150 kW
Renault Megane E-Tech EV60 Iconic
Mazda 3 e-Skyactiv G 2.0 150 Sportive
Volkswagen ID.3 204 pk 1st Plus
Mercedes-Benz A-klasse 250 e Business Solution AMG Limited
Seat Leon 1.5 eTSI FR
Volkswagen Golf 1.5 eTSI Style
BMW 1 Serie 118i Luxury Line
Nissan Leaf e+ 62 kWh Tekna