Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo

Max Veldhuis - 27 augustus 2019

Heer en meester

Tijd om de Ranger Raptor te gebruiken waarvoor hij gemaakt is: hard rijden buiten de gebaande paden. De basisingrediënten zijn in ieder geval aanwezig. Onder de kap ligt de 2.0 EcoBlue bi-turbo viercilinder dieselmotor met 213 pk en 500 Nm koppel. Deze krachtbron kenden we al van de Ford Edge en is ook in de Ranger Wildtrak te vinden. Hij is in de Raptor gekoppeld aan een automaat met maar liefst 10(!) versnellingen en drijft uiteraard alle vier de wielen aan. Het onderstel is eigenlijk het meest verregaand aangepast. De Raptor staat 51 mm hoger op zijn poten en is voorzien van speciale Fox Pro schokdempers om harde klappen op te kunnen vangen. Voor optimale grip in het terrein zijn er speciale offroad-banden van BF Goodrich gemonteerd. Snel tot stilstand komen is met de geventileerde remschijven rondom eveneens geen enkel probleem.

Ford heeft dus duidelijk geen half werk geleverd bij de Ranger Raptor. Dit ondervinden we aan den lijve wanneer we hem op de proef stellen in het terrein. We vliegen over heuvels, jagen hem door diepe plassen en beklimmen steile hellingen; de Raptor geeft geen krimp. Dankzij de speciale banden treedt er nergens gripverlies op en door de grote hoeveelheid koppel bij lage toeren ploegt hij zich overal moeiteloos doorheen. Via het Terrain Management System (TMS) kun je zes verschillende standen kiezen voor de aandrijving: Normal (voor dagelijks gebruik op de weg), Sport (iets meer scherpte op het asfalt), Grass/Gravel/Snow (optimale grip op een gladdere ondergrond), Mud/Sand (optimale grip op een diepere en vervormbare ondergrond, Rock (voor rotsachtig terrein) en Baja voor wanneer je met hoge snelheid over het terrein wilt jagen. Daarnaast kun je met een draaiknop naast de automaathendel handmatig kiezen voor achterwielaandrijving of vierwielaandrijving met een hoge of lage gearing. Kortom, je hoeft je zeker niet verloren te voelen in het terrein.

Door de gemodificeerde ophanging en het verstevigde onderstel kun je zonder problemen het gas intrappen op een onverhard en heuvelachtig oppervlak. Zelfs wanneer we de lucht in vliegen en hard landen, hebben we niet het idee dat de auto er iets om lijkt te geven. De Ranger Raptor is zeer lastig uit balans te brengen en in het interieur is er eigenlijk altijd sprake van een zekere mate van comfort. Het is vooral erg leuk om met de Raptor het terrein te lijf te gaan. Ondergetekende is geen ervaren offroad-rijder, maar dankzij de capaciteiten van de Ranger ga je je wel zo voelen. Het was zelfs mogelijk om een beetje te driften wanneer de aandrijving alleen naar de achterwielen werd gedirigeerd. In Nederland zijn er eigenlijk te weinig plekken om de Ranger Raptor écht op de proef te stellen. Zelfs met het uitdagende terrein van Experience Island leek de kleine dinosaurus niet heel veel moeite te hebben.

213 pk
500 Nm
170 km/h
10,5 s
onb (7.8) l/100km
205 g/km
C
22%
€ 60.000
€ 60.000
€ 1.100 / maand
€ 732 - € 792 / kwartaal
  • 2009 - Ford Ranger 2.5 TDCi Limited