Ford Ranger Raptor 2.0 EcoBlue Bi-Turbo

Max Veldhuis - 27 augustus 2019

Hoe blijft het betaalbaar?

In Nederland wordt er eigenlijk maar op één manier gereden met dit soort auto's: op grijs kenteken. Wanneer je de volle mep aan belastingen zou moeten betalen bovenop de aanschafprijs van de Ranger Raptor, kom je in ons land uit op een bedrag dat de magische grens van 100.000 euro passeert. Hoe capabel en stoer de Raptor ook is; dat is simpelweg teveel geld. Daarom heeft Ford Nederland een oplossing bedacht. Omdat de Ranger Raptor alleen verkrijgbaar is als Double Cab, met achterbank, komt hij normaal gesproken niet in aanmerking voor een grijs kenteken. Daarvoor is de laadruimte te klein. Om dit nadeel op te heffen haalt men de achterbank eruit, wordt er een tussenschot achter de voorstoelen gezet en krijgen de achterste ruiten een geblindeerde laag. Op deze manier komt de Ranger Raptor wél in aanmerking voor een grijs kenteken, waardoor de totale aanschafprijs naar verwachting opeens nog maar rond de 60.000 euro bedraagt. Het werkelijke bedrag geeft Ford Nederland nog niet, maar als richtlijn wordt de Duitse catalogusprijs genomen. Waar je wel op moet letten is het maximale trekgewicht. De Raptor mag 2.500 kg trekken, terwijl de Ranger Wildtrak 3.500 kg achter de auto mag hebben hangen. Dat is wellicht iets om mee te nemen wanneer je bij Ford gaat shoppen voor een nieuwe pick-up. Veel opties hoef je niet meer bij te bestellen op de Raptor, want op het topmodel is nagenoeg alles standaard aanwezig.

213 pk
500 Nm
170 km/h
10,5 s
onb (7.8) l/100km
205 g/km
C
22%
€ 60.000
€ 60.000
€ 1.100 / maand
€ 732 - € 792 / kwartaal
  • 2009 - Ford Ranger 2.5 TDCi Limited