Hetzelfde, maar dan anders
Het modellengamma van Audi is de afgelopen paar jaren flink op de schop gegaan. Bijna elk model is niet ouder dan drie jaar, met uitzondering van de A3. Vooral de SUV's van het merk kregen de nodige aandacht. Zo werd de Q7 onlangs flink gefacelift en kreeg hij een sportiever gelijnde broer in de vorm van de Q8. Ook de Q5 en Q3 hebben onlangs een nieuwe generatie gekregen. Niet gek dus dat Audi er voor kiest om hun eerste volledige elektrische auto in dit populaire segment te introduceren en het moet gezegd: het resultaat mag er zijn.
Zo op het oog lijkt de e-tron een variant op de Q8, maar toch is hij volledig anders; hij is 8 centimeter korter, 6 centimeter smaller en zelfs 9 centimeter lager. Hoeveel hij en profile lijkt op de fraai vormgegeven Q8, zo verschillend zijn de achterzijde en de spiegels. De indeling van de achterlichten zijn typisch voor de e-tron, maar de manier waarop je je mede-weggebruikers in de gaten moet houden, is anders dan bij alle andere auto's die op dit moment in productie zijn. De camera's - die het beeld vormen van de auto's links en rechts achter je - staan op ranke uitstulpingen op de voorportieren. Dit zorgt niet alleen voor een futuristische uitstraling, maar ook het zicht schuin naar voren is sterk verbeterd ten opzichte van een auto met spiegels; pas als het zicht niet meer belemmerd wordt door het oppervlak van de gewone spiegels, merk je dat deze een hoop informatie van de omgeving wegnemen.
Al met al is de e-tron - buiten de Antiguablauwe lak - een auto die een stuk minder smaakgevoelig is dan zijn directe concurrenten. Bestel hem in het zilvergrijs of zwart en de meeste mensen zullen niet in de gaten hebben dat je in een elektrische auto rijdt.