Modern, maar vertrouwd
Waar je in een Model X eerst een tijdje moet wennen aan de bediening van het grote centrale scherm, is de Audi het toonbeeld van hoe het hoort te zijn. Ook in het interieur van de e-tron vinden nauwelijks knoppen en gaat ook de bediening van de climate control via een touchscreen, maar toch gaat het er meer conventioneler en bovenal een stuk ergonomischer aan toe. Het onderste scherm - wat het dichtst bij de keuzehendel van de 'automaat' zit - is puur bedoeld voor de bediening van de gewenste temperatuur. Bijzonder in de Audi is dat je daadwerkelijk kracht moet zetten met je vinger om een taak door te geven. Je hoort dan ook de typische 'klik' die je voorheen hoorde als je een knop bediende in een Audi. Dit zorgt voor een extra kwaliteitsgevoel en het werkt beter dan de meeste andere aanraakschermen. Naast de meer conventionele indeling van het interieur is de afwerking en materiaalgebruik onderscheidend ten opzichte van een hoop andere elektrische auto's. Zoals we eigenlijk inmiddels wel gewend zijn van Audi is ook de e-tron perfect afgewerkt en voorzien van de mooiste kunststoffen. Daarbij zijn de naden tussen de verschillende panelen erg klein en hoor je geen enkele rammel of kraak.
Het centrale scherm is qua functionaliteit niet veranderd ten opzichte van auto's van een jaar of tien geleden. Nog steeds kun je hier de audio, navigatie en de diverse instellingen van de auto wijzigen. Groot voordeel hierbij is dat - zoals bij veel VAG-producten - de kaart van het navigatiesysteem tussen de klokken geprojecteerd kan worden. Dit is niet alleen veiliger, maar zorgt er ook voor dat je het centrale scherm kunt gebruiken zonder dat je je navigatiekaart kwijt bent. Opvallend is hierbij hoe soepel het scherm te bedienen is en hoe snel opdrachten worden uitgevoerd.
Blijven over de schermen die als vervanging van de zijspiegels dienen. De gewenning verliep sneller dan verwacht, vooral voor de rechterkant; de afstand is altijd al groter en je hoeft daardoor minder naar beneden te kijken dan links het geval is. We hadden daarom liever gehad dat het scherm in de A-stijl was geïntegreerd, want nu moet je je hoofd meer naar linksonder afwenden dan je gewend bent.
Qua binnenruimte doet de e-tron niet onder voor brandstof-aangedreven auto's. Voorin zit je als een vorst met ruim voldoende been- en hoofdruimte, maar ook achterin zitten passagiers - zelfs met de voorstoelen in de achterste stand - vrij ruim. Ben je boven de 1.90 meter, dan komt je kruin wel dicht bij het dak. Opvallend zijn de vele verlichtingen van de ruimtes. Zelfs in de neus vind je een LED-lampje om de bagageruimte daar te verlichten.
Deze ruimte is vooral bedoeld voor de diverse laadkabels, om de ruimte achterin niet te benutten hiervoor - en de bekleding van de kofferbak niet te besmeuren met natte en vieze kabels. Toch hoeft de e-tron zich niet te schamen voor de liters achter de achterbank. Met een bagageruimte van minimaal 660- en maximaal 1.725 liter overtreft hij zelfs het gros van zijn concurrenten met een brandstofmotor in het vooronder.