Sneller op, sneller vol
De Audi e-tron kent op dit moment nog niet veel concurrenten. We noemden de Model X al, maar ook Jaguar heeft in dit segment een opponent in de vorm van de I-Pace. Allen zijn grote SUV's die volledig elektrisch aangedreven zijn, een vanafprijs kennen tussen de 80 en 90 mille, de aandrijving op alle wielen hebben en rond de 400 pk leveren. Verschillen tussen het drietal zijn er ook legio. Zo kun je de Audi en Jaguar enkel kopen met 5 zitplaatsen, maar is de Tesla ook te voorzien van 2 extra plekken achterin. Het grote verschil zit echter in de manier van laden. Met de Audi kun je tot maximaal 150 kW laden, waar de Tesla met - voorlopig -120 en de Jaguar met 100 kW achterblijven. De Audi verbruikt wel iets meer per 100 kilometer, maar is in zo'n 40 minuten ook weer geheel vol bij een snellader. Helaas vind je deze nog niet op elke hoek van de straat, maar zelfs de laadtijd bij een gemiddeld laadstation aan de snelweg - we zullen geen merknamen noemen - valt niet tegen. Daarbij is een praktijkactieradius van bijna 340 kilometer helemaal niet slecht, waarbij er normaal gereden is en slechts af en toe de verleiding tot een snelle acceleratie niet weerstaan kon worden. Volgens de WLTP-norm zou hij 360 kilometer moeten kunnen halen, maar dan moet je waarschijnlijk achter vrachtwagens op de rechter rijstrook blijven rijden en de verlichting en climate control uitschakelen.
Vanaf een kleine 84 mille staat er een e-tron op de oprit, maar zoals gewoonlijk is de gereden auto behoorlijk aangekleed. Of je de bijzondere zijspiegels wil, is niet alleen een praktische, maar ook een financiële keuze. Voordat je deze optie - kosten: 1.857 euro - kunt aanvinken, zul je ook de 360-graden camera's - à 1.388 euro - en het assistentiepakket - à 2.276 euro - moeten bijbestellen. Wat wel een tip is om te bestellen, zijn de akoestische zijruiten. Deze nemen veel buitengeluiden weg en zorgen voor een nog hoger comfortniveau. Ook de sportstoelen en het fijne Bang & Olufsen geluidsysteem zijn een welkome aanvulling op de standaarduitrusting. Wat we missen, is de optionele extra laadopening aan de rechterzijde. Omdat de auto is voorzien van een wat korte laadkabel, kun je bijvoorbeeld niet laden als de laadpaal zich rechts van je bevindt. Hierdoor was het tijdens de testperiode meermaals niet mogelijk om op de speciaal voor elektrische auto's bestemde parkeerplaats te staan, maar een 'normale' plek in te nemen. Met een meerprijs van net geen 550 euro neemt het een hoop ergernissen weg.