Beperkte keuze
De Juke blonk al nooit uit in een veelzijdig motorenpalet en met de komst van het nieuwe model is het aanbod nog wat geslonken. Je kunt de Japanner namelijk alleen nog als benzineversie bestellen, Nissan plaatst dan de éénliter driecilinder in het vooronder. Desgewenst kun je voor een automaat opteren, je beschikt dan over de fijn schakelende DCT met zeven versnellingen en dubbele koppeling. Wij moeten het stellen met de handgeschakelde zesbak, maar dat is bepaald geen straf. We gaven al aan dat de pook goed geplaatst is en de versnellingsbak schakelt zuiver en doeltreffend.
We moeten wel erg wennen aan de gasrespons van de driecilinder, want het vermogen lijkt zich te afwachtend op te bouwen. Hierdoor heb je eerst het gevoel dat je kracht tekortkomt, terwijl de Juke er even later wat ongecontroleerd vandoor sprint. Het vergt dus enige tijd om te ontdekken wat je bij een bepaald toerental mag verwachten, maar als je dat eenmaal onder de knie hebt, blijkt de Juke een prima metgezel. Snel wordt het nooit, maar de auto biedt voldoende kracht om moeiteloos met het verkeer mee te komen. Waar de auto nog steeds in uitblinkt, is een directe besturing en zeer fijne wegligging. Bij de vorige Juke viel dit al op, maar in de nieuwe versie wordt overhellen helemaal tot een minimum beperkt. Je kunt daarmee een bocht goed aansnijden en zonder oncomfortabele overhang de curve goed doorkomen. De auto weet te allen tijde comfortabel te blijven, dat is tenslotte wat je verwacht van een cross-over. Daarnaast blijft het aangenaam stil in de Juke, terwijl het in de testweek behoorlijk hard waaide.
Naast het up-to-date rijgedrag, weet de Nissan ook een uitgebreide veiligheidsuitrusting te bieden. Zaken als een grootlichtassistent, rijbaanhulp en een noodrem zijn vanaf het instapmodel aanwezig. De Propilot is optioneel en hiermee kan de Juke automatisch afstand houden en met de baan meesturen.